Een landingspagina is een pagina die ontworpen is om een boodschap over te brengen en bezoekers te overtuigen een specifieke actie uit te voeren.
Een landingspagina is een op zichzelf staande pagina die is ontworpen om een goed gedefinieerde boodschap over te brengen en bezoekers te overtuigen een specifieke gewenste actie uit te voeren. Die actie kan bestaan uit een deelname aan een e-maillijst, aanmelden voor een gratis proefversie van een product, het downloaden van een White paper, het kopen van een product of het klikken op een call-to-action (CTA)-knop. Het wordt een landingspagina genoemd, omdat bezoekers ‘landen’ op deze pagina via verschillende marketingkanalen, zoals e-mailcampagnes, zoekmachines, content marketingcampagnes of advertenties.
Een landingspagina kan bestaan als onderdeel van een website of als onafhankelijke pagina. Hoe dan ook, het succes wordt gemeten aan het percentage bezoekers dat het overhaalt om actie te ondernemen.
Bedrijven gebruiken bestemmingspagina’s in de hele verkooptrechter om bezoekersinformatie te verzamelen of om verkopen te doen. De meest voorkomende redenen voor het gebruik van de landingspagina’s zijn:
Maar, wat bieden landingspagina’s dat je niet kan doen met je reguliere website? Waarom moet je een aparte pagina maken om actie van je bezoekers te stimuleren? En hoe ziet een effectieve landingspagina eruit?
In dit artikel beantwoorden we al deze vragen en delen we voorbeelden van landingspagina’s om je te helpen begrijpen hoe bedrijven ze gebruiken om marketingdoelen te bereiken. Bekijk voordat je erin duikt de onderstaande video voor een gemakkelijk te begrijpen introductie van landingspagina’s.
Bekijk de video om meer over landingspagina's te leren
Een landingspagina is in de eerste plaats bedoeld om bezoekers om te zetten in abonnees, leads of klanten. Maar, het kan dit doel niet alleen bereiken. In plaats daarvan is het slechts één fase van het conversieproces, met verschillende marketingkanalen, middelen of platforms ervoor en erna.
Het genereren van verkeer via zoekmachines, e-mail, sociale media of pay-per-click (PPC) vindt bijvoorbeeld vaak plaats vóór de landingspagina. En zodra een bezoeker een landingspagina bereikt, wordt hij via een call-to-action (CTA)-knop doorgestuurd naar de volgende fase, zoals een e-maillijst, een wachtlijst, een afrekenpagina of een productproef.
Landingspagina’s zijn meestal geïntegreerd met een CRM-, e-mailmarketing- of Marketing Automation oplossing om bezoekersinformatie en leads te verzamelen. Om een landingspagina te laten werken, moet je er ook voor zorgen dat alle andere stappen van het conversieproces aanwezig zijn.
Landingspagina’s bieden een tal van voordelen voor marketeers en bedrijven van elke omvang. Laten we een aantal van de belangrijkste voordelen van het gebruik van een landingspagina bespreken.
Landingspagina’s zijn uitstekende tools om verkeer om te zetten in abonnees, leads en klanten. In feite bestaat er een effectieve landingspagina met als enige doel om de bezoekers en de doelgroep ervan te overtuigen een specifieke actie uit te voeren.
De content van een landingspagina is volledig afgestemd op het conversiedoel. Dit is de reden waarom de afleiding minimaliseert door de koptekst, voettekstlinks en andere pagina-elementen te verwijderen die niet direct bijdragen aan het conversiedoel.
Landingspagina’s bieden de mogelijkheid om de waarde van je merk aan te tonen. In tegenstelling tot blogcontent, waar je niet overdreven promotioneel kan zijn, kan je met je eigen landingspagina’s de sterke punten van je merk benadrukken en succesverhalen van klanten, casestudy’s en gebeurtenissen weergeven om je geloofwaardigheid aan te tonen.
Moderne marketeers gebruiken retargeting-scripts van Facebook. Google en andere advertentienetwerken op hun landingspagina’s. Hierdoor kunnen ze gerichte advertenties tonen aan de bezoekers die hun landingspagina’s verlaten zonder actie ondernemen in een poging om de kans te vergroten dat die bezoekers in de toekomst terugkeren en converteren.
Landingspagina’s zijn waardevolle marketingmiddelen. Zelfs als je ze niet gebruikt in een marketingcampagne, kunnen ze verkeer genereren via zoekmachines en verwijzingen. Hierdoor kan je passief leads verzamelen en je merkimago kan versterken.
Hulpmiddelen voor landingspagina’s beiden uitstekende doelgroep inzichten waarmee je je aanbod kan verfijnen, rekening houdend met de behoeften van je doelgroep. Je kan bijvoorbeeld de regio’s vinden waar je doelgroep zich bevindt, hun apparaten, favoriete sociale netwerken en de zoektermen die ze gebruiken om je te vinden. Je kan ook het gedrag van de doelgroep op je landingspagina volgen en de content ervan verbeteren met landingspagina-bouwers op basis van je bevindingen.
Marketeers gebruiken verschillende soorten landingspagina’s om specifieke zakelijke doelen te bereiken. Laten we eens kijken naar de meest populaire typen landingspagina’s.
Een squeeze-pagina wordt het meeste gebruikt om bezoekers om te zetten in e-mailabonnees. Het bevat niet veel tekstinhoud en het overtuigt de bezoeker om zich aan te melden door een gratis leadmagneet te plaatsen, zoals een e-book, nieuwsbrief of een videotraining in ruil voor hun e-mailadres.
B2B-bedrijven gebruiken pagina’s voor het vastleggen van leads om gekwalificeerde leads naar hun e-maillijsten te trekken. Ze zijn vergelijkbaar met squeeze-pagina’s, maar hebben meestal meer gedetailleerde formulieren om informatie te verzamelen.
Een verkooppagina is ontworpen om een product te verkopen door de voordelen ervan te benadrukken en de functies ervan te linken aan de problemen van de doelgroep.
Lange verkooppagina’s worden gebruikt voor de verkoop van aanbiedingen met hoge tickets en meer geavanceerde producten die meer overtuigingskracht vereisen om onzekere bezoekers in kopers te veranderen. Hun doel is hetzelfde als gewone verkooplandingspagina’s, maar ze bevatten meer gedetailleerde en conversatie content in meerdere indelingen (tekst, video’s, afbeeldingen, tabellen en grafieken).
Mensen raken vaak in de war over het verschil tussen de startpagina (of productpagina) van een website en landingspagina als ze de definities van de twee soorten pagina’s niet begrijpen. En als een bedrijf geen volwassen marketingstrategie heeft, kan het deze door elkaar gebruiken.
Er zijn echter een aantal aanzienlijke verschillen tussen startpagina’s en landingspagina’s. Zo zijn startpagina’s doorgaans bijvoorbeeld gebouwd om een grote verscheidenheid aan interacties mogelijk te maken. De gebruiker kan een bezoek brengen om een product te kopen, meer informatie over het bedrijf te vinden, contactgegevens te zoeken of zelfs vacatures te zoeken. Een startpagina maakt het doorgaans voor gebruikers mogelijk om al deze doelen te bereiken.
Aan de andere kant zullen de meeste websitebezoekers om dezelfde reden hebben een landingspagina bezoeken. Daarom zijn alle functies geoptimaliseerd om dit doel te vergemakkelijken. Dit resulteert doorgaans in een paar belangrijke verschillen.
Een startpagina bevat een verscheidenheid aan menu’s die het voor gebruikers gemakkelijk maken om de informatie vinden die ze nodig hebben. Ondertussen vermijdt een bestemmingspagina menu’s vaak helemaal, waardoor gebruikers minder mogelijkheden hebben om de pagina te verlaten. Het doel is om het klikken om de CTA-knop de enige optie te maken.
Content op een startpagina laat zien dat de gebruiker daar om meerdere redenen kan zijn. De inhoud is doorgaans informatief en probeert de bezoeker te vertellen over het bedrijf en zijn activiteiten.
Op een landingspagina is de content gericht op conversie. Een landingspagina voor een e-book zal bijvoorbeeld de voordelen van het downloaden van het materiaal communiceren, terwijl een pagina met een gratis proefversie de voordelen van aanmelden zal laten zien.
Een call-to-action is een functie op een webpagina die de bezoeker uitnodigt om een bepaalde taak uit te voeren. Dit zal vaak in de vorm van een klikbare knop zijn. Voorbeelden van CTA’s zijn ‘meer informatie’, ‘nu kopen’ of ‘meld je hier aan’.
Zowel startpagina’s als landingspagina’s gebruiken call-to-actions, maar ze doen dit op verschillende manieren. Een startpagina heeft doorgaans meerdere CTA’s om aan verschillende doelen te voldoen. Het kan de gebruiker bijvoorbeeld aanmoedigen om meer te weten te komen over productfuncties, zich aan te melden voor een lijst met e-mailabonnees of toegang te krijgen tot een gratis proefversie.
Een landingspagina heeft meestal een enkele CTA (of meerdere calls-to-action voor slechts één aanbieding), omdat het opnemen van meer CTA’s de kans verkleint dat de pagina zijn primaire doel bereikt.
1. Hoe landingspagina’s werken
2. De voordelen van het gebruik van landingspagina’s
3. Soorten landingspagina's
4. Definitie van de van de startpagina van de website vs. de definitie van de landingspagina: wat is het verschil??
5. Wat is het doel van een landingspagina? Maak gebruik van cases en voorbeelden
6. Ontwerp van landingspagina’s: wat moet mijn landingspagina bevatten??
7. Beste oefening voor landingspagina’s: maak een landingspagina die converteert?
8. Belangrijkste leerpunten
Begin vandaag nog met een gratis proefperiode van 14 dagen. Geen download of creditcard vereist.
Onze on-demand webinar over bestemmingspagina's laat u zien hoe. Zie bestemmingspagina's in actie, inclusief voorbeelden van bestemmingspagina's, sjablonen en meer.
Landingspagina’s zijn een cruciaal onderdeel van een digitale marketingcampagne. Je hebt een landingspagina nodig als je wil dat gebruikers op een bepaald moment in je plan een specifieke actie ondernemen. Hoewel je een algemene webpagina kan gebruiken, biedt een landingspagina de meeste kans op conversie.
Als je PPC-advertenties op Facebook, Google, TikTok, LinkedIn of een ander platform wilt gebruiken, moet je dit combineren met een relevante en voor conversie geoptimaliseerde landingspagina.
Waarom? Omdat de meeste advertenties interesse wekken voor je aanbod, maar het geeft potentiële klanten geen specifieke details geven over hoe het hun problemen oplost. Dat is de taak van een landingspagina. Als je het verkeerd van je advertentie naar een algemene webpagina stuurt, krijgen je potentiële klanten niet het antwoord dat ze willen en zullen ze niet converteren.
Als je een e-maillijst wilt opbouwen, is de beste strategie om een leadmagneet zoals een e-book, nieuwsbrief of een andere gratis bron op een landingspagina te plaatsen en je bezoekers te vragen om hun e-mailadressen in ruil voor toegang.
Mesen zijn terughoudend om hun contactgegevens te delen zonder een sterke stimulans. Met een aantrekkelijke leadmagneet op een opvallende landingspagina kan je je e-maillijsten veel sneller laten groeien.
Je kan bestemmingspagina’s op verschillende manieren gebruiken om de verkoop te stimuleren. Maak bijvoorbeeld speciale productpagina’s met afbeeldingen, recensie, functies en voordelen van een product om kopers te overtuigen.
Op dezelfde manier kunnen product specifieke landingspagina’s de verkoop stimuleren via sociale media of e-mailcampagnes. Je hebt ook de mogelijkheid om specifieke landingspagina’s te maken voor je belangrijkste verkeerskanalen en consistente berichten te gebruiken om conversies te stimuleren.
Gratis proefversies zijn een geweldige manier om gebruikers een voorproefje van je product te geven en hen te overtuigen hun abonnementen te upgraden. Nogmaals, landingspagina’s zijn hier een uitstekende tool om conversies te genereren. Met een geoptimaliseerde landingspagina kan je met behulp van CTA-knoppen en overtuigende teksten, je verkeer omzetten in gratis proefaanmeldingen.
Webinars zijn een uiterst effectief kanaal om de verkoop van software en dure digitale producten te stimuleren. Om Webinardeelnemers aan te trekken, heb je echter een geoptimaliseerde landingspagina nodig die niet alleen de belangrijkste voordelen van je Webinar presenteert, maar ook urgentie creëert door middel van overtuigende teksten.
Hoewel er verschillende soorten landingspagina’s zijn, heeft een goede landingspagina meestal meerdere kenmerken waardoor deze goed converteert. Laten we eens kijken naar de bestemmingspagina’s voor onze Webinar over Marketing Automation, zodat je kan zien hoe deze onderdelen samenkomen.
Andere functies die je op je bestemmingspagina kan gebruiken, zijn onder meer:
Nu je de kenmerken van een landingspagina kent, moet je leren hoe je ze kan samenstellen op een manier die converteert. Hier zijn enkele dingen om te overwegen.
Voordat je je landingspagina maakt, moet je je aanbod en de voordelen ervan kennen. Als je landingspagina bijvoorbeeld een gratis e-book aanbiedt, laat bezoekers dan zien hoe het downloaden ervan hun problemen kan oplossen.
Je moet ook een duidelijk idee hebben over voor welke fase van de marketingtrechter de landingspagina is bedoeld. Als het is ontworpen voor de bewustwordingsfase, kan je praten over hoe je e-book die prospects iets nuttigs zal leren over hun problemen. Als het is gemaakt voor de overweging fase, laat dan zien hoe het aanbod hen zal helpen bij het nemen van een aankoopbeslissing.
Zorg ervoor dat de berichtgeving van je landingspagina overeenkomt met de content die de gebruiker naar de pagina heeft gestuurd. Hier zijn twee voorbeelden uit de praktijk.
Je moet een duidelijk idee hebben van wie je klanten zijn, zodat je de content van de landingspagina kan afstemmen op hen. Een lokale schoonmaakdienst die afzonderlijke schoonmaakdiensten voor woningen en kantoren aanbiedt, moet bijvoorbeeld voor elk type klant een andere ladingspagina gebruiken. Aangezien potentiële klanten je bestemmingspagina doorgaans pas bezoeken nadat ze een bepaalde actie hebben ondernomen, is het gemakkelijk om nauwkeurige aannames te doen.
Het verlaten van een leadformulier vindt plaats wanneer een prospect zich niet meer aanmeldt voor je aanbieding voordat deze klaar is. Dit gebeurt meestal omdat het proces ingewikkeld is of omdat je er meer informatie hebt gevraagd dan zij bereid zijn te verstrekken. Om de kans te verkleinen dat prospects afhaken, kan je overwegen om zo min mogelijk informatie te vragen. Je kan altijd meer te weten komen door het later op te vragen of door een externe gegevensbron te gebruiken.
De vouw verwijst naar het deel van het scherm dat zichtbaar is als je voor het eerst op een pagina terechtkomt. Je moet je landingspagina optimaliseren zodat alles wat de klant nodig heeft om een beslissing te nemen zichtbaar is op dit deel van het scherm.
Een aanzienlijk deel van het internetverkeer komt via de mobiel, dus je moet ervoor zorgen dat je landingspagina is geoptimaliseerd voor zowel desktop- als smartphonebrowsers. Dit verbetert de gebruikservaring en geeft je de beste kans om te converteren, ongeacht hoe de gebruiker je website bezoekt.
Act! maakt het bouwen van bestemmingspagina's eenvoudig
Probeer Act! 14 dagen gratis en zie hoe Act! Marketing Automation helpt u geweldige bestemmingspagina's te maken die het aantal conversies verhogen.
Boost jouw bedrijfsprocessen met Act! CRM en Marketing Automation.
Probeer gratis©2023 TendenZ BV
All rights reserved. Act!, and the Act! product and service names mentioned herein are registered trademarks or trademarks of ACT! LLC, or its affiliated entities. All other trademarks are property of their respective owners.