« Terug naar blog hoofdpagina

4 belangrijke Marketing Automation trends voor 2023

4 belangrijke Marketing Automation trends voor 2023

Het is algemeen bekend dat Marketing Automation bedrijven helpt om te groeien. Het is zelfs zo dat bedrijven die Marketing Automation gebruiken, een groei van 451 procent in gekwalificeerde leads ervaren. Dit komt doordat de tools voor Marketing Automation de betrokkenheid van leads vergroten en de afstemming en productiviteit van sales en marketing verbeteren.

Marketing Automation software helpt bedrijven bij al hun klantervaringen en marketinginspanning, waaronder e-mailmarketing, content marketing en SEO, die allemaal hun klantreis verbeteren en hun marketingstrategieën vormgeven. Dit helpt bedrijven om de juiste klanten te identificeren en te behouden, de naamsbekendheid en loyaliteit te verbeteren en een sterke klantrelatie op te bouwen die herhaalaankopen opleveren, die er vervolgens voor zorgen dat de bedrijfsopbrengsten worden verhoogd.

Met al deze voordelen is het niet wonderlijk dat de wereldwijde marktomvang voor Marketing Automation in 2022 €4,8 miljard bereikte en naar verwachting in 2027 meer dan €8,8 miljard zal bedragen. Gezien de snelgroeiende markt is het van cruciaal belang om op de hoogte te blijven van de nieuwste automatisering trends, zodat jouw kleine onderneming kan profiteren van die nieuwe ontwikkelingen.

In dit artikel gaan we dieper in op de belangrijkste trends op het gebied van Marketing Automation die jouw aandacht verdienen in 2023. Maar, eerst gaan we de huidige stand van zaken op het gebied van Marketing Automation eens goed bekijken.

Een overzicht van Marketing Automation in 2022

Een overzicht van Marketing Automation in 2022

Zoals eerder al benoemd, is Marketing Automation momenteel een miljardenindustrie. In de loop der jaren zijn de toepassingen uitgebreid van het automatiseren van e-mailcampagnes tot het vastleggen van leads, content optimalisatie en meer.

Met de komst Artificial Intelligence (AI) en Machine Learning (ML) kan je jouw kleine bedrijf een voorsprong geven op het gebied van marketing.

En raad eens?

Talloze bedrijven maken er al gebruik van. In een recente Statista-enquête gaf 32 procent van de respondenten aan dat ze een combinatie gebruiken van Marketing Automation en AI voor betaalde advertenties.

Marketeers gebruiken Marketing Automation om aspecten van digitale marketing te verbeteren, van zoekwoordonderzoek en SEO tot marketing via sociale media. Meer dan 20 procent van de respondenten van de enquête gebruikt ook Marketing Automation om onderwerpregels van e-mails te personaliseren.

Als je deze trend mist of hebt gemist, loop je het risico om achter te lopen op je concurrenten.

Marketing Automation trends voor 2023

In 2022 zagen we dat kleine bedrijven en marketeers hun gebruik van Marketing Automation gingen verbeteren/opschalen. Als je deze trends en ontwikkelingen hebt gemist, dan staan hieronder vier trends die je moet weten om 2023 in te gaan.

1. Voor trechter geoptimaliseerde content

Personalisatie is een van de populairste marketingtrends, en klanten vragen er ook om. 87% van de bedrijven zeggen ook dat de klanten gepersonaliseerde content willen. In 2023 is het echter niet meer voldoende om alleen de naam van een ontvanger toe te voegen in de onderwerpregel van een e-mail. Evenmin zal het voldoende zijn om content aanbevelingen te doen op basis van de webpagina’s die een consument bezoekt.

In plaats daarvan moet je in 2023 je personalisatie naar een hoger niveau tillen door de content te optimaliseren voor elke fase van de verkooptrechter en voor iedere consument.

Je kunt tools voor Marketing Automation gebruiken om de behoeften en pijnpunten van je potentiële klanten te begrijpen door hun betrokkenheid bij je website, e-mails en content te behouden. Op het moment dat je de berichtgeving en leveringen gaat ontwikkelen, zal de betrokkenheid verbeteren en kan je de statistieken eenvoudig zien en volgen in je marketing Automation software. Daarbij kan je de input van je verkoop- en klantenservicebetrokkenheid gebruiken om inzicht te krijgen in de behoeften van je publiek door trending vragen of problemen te identificeren.

Zodra je onderwerpen en content formats hebt geïdentificeerd die je prospects zullen aanspreken in specifieke stadia van de marketingtrechter, kan je een Marketing Automation tool zoals Act! gebruiken om geautomatiseerde e-mail workflows te bouwen om relevante content naar je prospects te sturen.

Stel, je bent een online handelsplatform begonnen. Je kunt Act! bijvoorbeeld gebruiken om automatisch een e-mail met een e-book te sturen als een nieuwe lead je nieuwsbrief opent en een blogpost over handelen in aandelen bekijkt. Als diegene zich bezig blijft houden met content rondom handelen in aandelen, kan je ze voorzichtig aansporen om zich aan te melden voor een gratis handelsaccount op jouw platform. Hetzelfde geldt voor een lead die meer geïnteresseerd lijkt in cryptohandel, daarmee kan je ook gerelateerde content delen.

Met Act! kan je bijhouden hoe elke prospect omgaat met jouw e-mailcampagnes en automatisch aanvullende, voor de verkooptrechter geoptimaliseerde content verzenden, zoals on-demand Webinars, whitepapes of video-content, of je kunt vervolgacties plannen, zoals telefoongesprekken of vergaderingen.

2. Data gedreven besluitvorming

Een succesvolle uitvoering van een marketingcampagne omvat een reeks cruciale beslissingen. Van de lay-out tot de kleur van de call-to-action (CTA) knop. Jouw keuzes bepalen de toekomst van de campagne.

Maar, deze beslissingen moeten onderbouwd worden met harde gegevens. Instinctief veranderende elementen zullen niet zo goed werken als beslissingen op basis van gegevens.

Hoewel data gedreven besluitvorming al zijn weg heeft gevonden in een aantal actieve bedrijven, zal deze trend naar verwachting nog verder versnellen in 2023, waarbij ook meer kleine bedrijven dit zullen overnemen. Sterker nog, het opzetten van een data gedreven bedrijfscultuur was in 2022 de op één na hoogste prioriteit voor bedrijven.

Marketing Automation biedt jouw real-time statistieken over gebruikersactiviteiten en campagneresultaten en stelt je in staat om a/b-tests uit te voeren om je berichten, advertenties en campagnes te verfijnen. Dit helpt je om beter inzicht te krijgen in welke elementen de campagne resoneren met het publiek en welke onderdelen verbeteringen kunnen gebruiken. Je kan deze informatie gebruiken om je volgende campagne beter te sturen of om de huidige campagne te optimaliseren.

3. Leads genereren

Het generen van leads is misschien wel de belangrijkste fase in de verkooptrechter. Het is de stap die het verschil kan maken bij het verkrijgen van een conversie en je inkomsten. Maar, het vastleggen van een lead is geen gemakkelijke taak – en historisch gezien ging het vaak om veel handmatig werk.

Maar, met Marketing Automation worden herhaaldelijke, handmatige taken geautomatiseerd en in 2023 zal automatisering bij elke stap snel worden toegepast. Met automatiseringstools zoals Act!, kan je eenvoudig hoog converterende landingspagina’s maken met formulieren om belangrijke leadinformatie, zoals e-mailadressen, namen en telefoonnummers verkrijgen.

Deze formulieren worden geïntegreerd met je CRM-software (Customer Relationship Management) om ervoor te zorgen dat leads worden vastgelegd, gekwalificeerd en gekoesterd.

Als Marketing Automation is geïntegreerd met je CRM, wordt leadinformatie automatisch naar de CRM verzonden. Vervolgens kan je verdere acties instellen, zoals het verzenden van vervolg e-mails. De CRM elimineert ook het handmatige werk door het automatiseren van leadprofiling en scoren op basis van hun gedrag en reacties. Het zal ook automatisch geprioriteerde leads scheiden, zodat je ze in klanten kan veranderen.

Dit niveau van automatisering zal helpen om het generen van leads voor bedrijven in 2023 automatisch te maken.

4. Naadloze omnichannel marketing

Naadloze omnichannel marketing

Het concept van omnichannel marketing is niet nieuw. Bedrijven gebruiken verschillende kanalen, waaronder sociale media, e-mailmarketing, zoekmachines, fysieke winkels en betaalde advertenties, om potentiële klanten te bereiken en aan zich te binden.

De reden dat omnichannel campagnes vaak mislukken, is omdat ze vaak onsamenhangend zijn. In 2023 zullen kleine bedrijven automatisering gebruiken om geïntegreerde omnichannel marketingcampagnes uit te voeren. Van e-commerce en posts op sociale media tot instore shopping, data-unificatie en automatisering zullen kleine bedrijven de weg banen om de verkoop via meerdere kanalen te stimuleren en tegelijkertijd een consistente gebruikerservaring te bieden.

Je kunt beginnen met het gebruik van een geïntegreerde Marketing Automation en CRM-oplossingen die speciaal ontworpen zijn voor MKB-bedrijven, hierdoor kan de informatie gemakkelijk tussen de verkoop- en marketingfuncties stromen. Op het moment dat een nieuwe lead wordt toegevoegd aan het CRM, kan je een geautomatiseerde e-mailworkflow gebruiken om een gepersonaliseerde welkomstmail te sturen.

Als de lead bijvoorbeeld via LinkedIn komt, kan je een formele welkomstmail sturen waarin je diegene uitnodigt om een gesprek met je verkoopteam te plannen. Als de lead daarentegen via Instagram komt, kan je een vriendelijke toon gebruiken en hen aanmoedigen om je laatste blogpost te lezen.

De weg vooruit

De belangrijkste trends op het gebied van Marketing Automation van 2023 zijn het gebruik van AI, ML en data-analyse. Deze trends helpen om de campagneprestaties, interne workflows en productiviteit te verbeteren en om de klantbetrokkenheid, herhaalaankopen en inkomsten te vergroten. Dus, als je eigenaar bent van een klein bedrijf bent met plannen en marketingdoelen die erop gericht zijn om je concurrenten te overtreffen, wil je in 2023 en de komende jaren gebruik maken van Marketing Automation.

Act! is een alles-in-één, betaalbare Marketing Automation- en CRM-software die kan worden geïntegreerd met apps zoals QuickBook en Outlook die je waarschijnlijk al gebruikt. Het is in hoge mate aanpasbaar en biedt ongeëvenaarde flexibiliteit om te werken zoals je dat nu doet: op locatie, in de Cloud, of beide, met Desktop Sync, onderweg met Act! companion, onze mobiele app etc.

Wil je Act! in actie zien?

Start dan nu met je gratis proefperiode van 14 dagen

Geen creditcard of download vereist.

Laat je reactie achter

var Tawk_API=Tawk_API||{}, Tawk_LoadStart=new Date(); (function(){ var s1=document.createElement("script"),s0=document.getElementsByTagName("script")[0]; s1.async=true; s1.src='https://embed.tawk.to/593a4b5f4374a471e7c522fe/default'; s1.charset='UTF-8'; s1.setAttribute('crossorigin','*'); s0.parentNode.insertBefore(s1,s0); })();