In markten met groeiende concurrentie is focussen op groei de enige manier waarop kleine bedrijven kunnen overleven en op de lange termijn succesvol kunnen zijn.
Maar, een bedrijf met beperkte middelen laten groeien brengt echter verschillende uitdagingen met zich mee.
Wanneer je je team laat groeien, nieuwe bedrijfsmiddelen aanschaft of investeert in betere tools en systemen, kun je te maken krijgen met zakelijke uitdagingen zoals verminderde winstgevendheid, demotivatie van werknemers en inefficiënte klantenondersteuning.
In deze blog geven we 6 tips om de groei van je bedrijf te beheren en te anticiperen op de uitdagingen waarmee de meeste bedrijven tijdens hun groei worden geconfronteerd.
Als je duurzame bedrijfsgroei wil, moet je een doordachte strategie toepassen. Een strategie voor de groei van een klein bedrijf is de routekaart die je bedrijf kan volgen om de doelstellingen te bereiken en op de lange termijn winstgevend te kunnen blijven.
De strategie houdt rekening met je bestaande businessmodel, infrastructuur en de beschikbare middelen om je te helpen praktische doelen voor duurzame groei te bepalen. De onderdelen zijn onder andere een SWOT-analyse (sterke en zwakke punten, kansen en bedreigingen) van je bedrijf, afstemming op je marketingstrategie, het financiële beheer van je bedrijf en andere tools om je te helpen precies te bepalen welke middelen je nodig hebt om zakelijk succes en specifieke groeidoelstellingen te behalen.
Zodra je een op groei gerichte bedrijfsstrategie hebt ontwikkeld met alle betrokken partijen aan boord, kun je je bedrijfsplannen met je team communiceren en de benodigde hulp en het benodigde werkkapitaal op elkaar afstemmen om je doelen te bereiken.
Succesvolle bedrijven plannen hun groeitempo zorgvuldig. Het is een van de vaakst voorkomende uitdagingen voor bedrijven want als je te snel groeit, kan het zijn dat je werknemers, tools of systemen je niet kunnen ondersteunen. Maar als je te langzaam groeit, mis je misschien nieuwe kansen en kan de concurrentie zich aanpassen en je voorbijstreven.
Wanneer kleine bedrijven of start-ups een explosieve groei doormaken, maken ze de fout om talentvolle professionals aan te nemen zonder te weten hoe ze die moeten gebruiken. Terwijl hun bedrijf groeit, blijven ze hun teams uitbreiden en anticiperen ze op nieuwe projecten en klanten.
Als deze werkwijze niet zorgvuldig wordt uitgestippeld, kan dit behoorlijk averechts werken. Dit overkwam Meta, Amazon en veel andere techbedrijven tijdens de COVID-19 pandemie.
Toen de vraag naar online producten en diensten tijdens de pandemie sterk toenam, namen de bedrijven massaal duizenden professionals aan in alle bedrijfssectoren. Toen de wereld weer open ging, werd hun groei weer stabiel en uiteindelijk moesten ze duizenden medewerkers ontslaan.
Neem dus personeel aan als er een duidelijke behoefte is in je bedrijf. Je moet precies weten waarom je iemand aanneemt en welke impact hij zal hebben op de groei van je bedrijf.
Wanneer bedrijven snel groeien, wordt klantenbeheer een van de grootste uitdagingen. Terwijl de nieuwe klanten binnenstromen, hebben je verkoop- en serviceteams moeite om leads te traceren, de behoeften van klanten te begrijpen en ze op tijd te bedienen.
Dit is waar een CRM-systeem (Customer Relationship Management) zoals Act! om de hoek komt kijken. Act! is ontworpen voor groeiende MKB-bedrijven en zorgt voor rust in je bedrijf en helpt je bij het stroomlijnen van klantbeheer en klantbehoud door middel van efficiënte opvolging van leads en het opstellen van rapportages.
Het maakt niet uit wie in je team contact heeft met een klant of een lead benadert, Act! zorgt ervoor dat iedereen alles weet over de problemen, zakelijke behoeften en voorkeuren van de lead.
Aangezien Act! een CRM-oplossing in de cloud is, is het zeer flexibel en biedt het mogelijkheden voor bedrijven van elke grootte. Of je nu je groeiplannen aan het afronden bent of juist een onverwachte groei doormaakt, het gebruik van een CRM-systeem stelt je in staat om je klantenbeheer onder controle te krijgen en de hoogste servicestandaards te garanderen.
Op het moment dat je klantenbestand groeit en je bedrijf zich richt op diverse behoeften, worden communicatie en het op tijd oplossen van problemen cruciaal voor je service.
De meeste bedrijven nemen meer mensen in dienst om deze uitdagingen aan te gaan. Maar dankzij AI-chatbots, automatisering van e-mailmarketing en berichten op basis van gedrag kunnen ondernemers het handmatige werk aanzienlijk verminderen en de meeste klantinteracties automatiseren zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit.
Dit wordt nog eenvoudiger als je een geïntegreerd CRM- en Marketing Automation systeem zoals Act! hebt geïmplementeerd. In plaats van leads of klanten handmatig te benaderen, kan je met Act! je e-mailmarketing software integreren en automatisch e-mails en berichten versturen wanneer klanten specifieke fases in hun klanttraject hebben bereikt.
Je kan bijvoorbeeld een geautomatiseerde welkomstreeks configureren die naar elke nieuwe klant wordt gestuurd en ze hiermee probleemloos op weg helpen. Op dezelfde manier kan je AI-chatbots gebruiken die reageren op de meest gestelde vragen van je prospects met behulp van je kennisbank en eerdere data.
Kortom, zodra je CRM is geïntegreerd met een marketing communicatietool, kan je de communicatie met klanten, lead-nurturing en salesinteracties volledig automatiseren.
Ben je benieuwd geworden naar AI en e-mailmarketing? Lees dan deze blog.
De plannen om je bedrijf uit te breiden zijn voor een groot deel afhankelijk van het vermogen van je team om met veranderingen om te gaan en tegelijkertijd je belangrijkste servicestandaarden, operationele kwaliteit en bedrijfscultuur te behouden. Naarmate je bedrijf groeit en je nieuwe werknemers aanneemt, kan het slim zijn als de talenten binnen je bedrijf een hogere functie krijgen, de oude manier van werken wat meer los te laten en op een andere manier gaan bijdragen aan het bedrijf. Bij een groeiend bedrijf horen immers ook andere werkwijzen.
Maar daarvoor moet je ze wel de juiste skills meegeven en ze opleiden voor de uitdagingen die op hen afkomen. Veel kleine bedrijven onderschatten het belang van het trainen van hun medewerkers en lijden eronder dat hun teams niet de juiste capaciteiten hebben om hun groeiplannen uit te voeren.
Ga daarom zorgvuldig na welke vaardigheden je personeel nodig heeft om je groeidoelstellingen te halen en investeer in de ontwikkeling van hun vaardigheden, zodat ze gemotiveerd blijven, zich gewaardeerd voelen en een positieve bijdrage blijven leveren aan je bedrijf.
Met Act! kan je je bedrijfsgroei goed bijhouden en zeker als al je medewerkers weten hoe ze hier mee moeten werken. Daarom biedt TendenZ ook trainingen aan om optimaal rendement te creëren.
Of je nu een nieuw bedrijf runt of een al langer bestaand bedrijf, het is fantastisch om te zien dat je bedrijf groeit naarmate je meer mensen aanneemt, investeert in betere systemen en concurreert met grotere organisaties. Maar om de groei van je bedrijf succesvol te beheren, moet je een goede planning maken, je medewerkers trainen en de juiste tools gebruiken (waaronder een CRM).
De functies voor het beheren en automatiseren van klantcontacten van Act! kunnen je helpen om dit doel te bereiken. Probeer het gratis uit en ervaar zelf hoe het jouw bedrijf kan helpen om verder te groeien.
Boost jouw bedrijfsprocessen met Act! CRM en Marketing Automation.
Probeer gratis©2023 TendenZ BV
All rights reserved. Act!, and the Act! product and service names mentioned herein are registered trademarks or trademarks of ACT! LLC, or its affiliated entities. All other trademarks are property of their respective owners.