« Terug naar blog hoofdpagina

Data-gedreven marketing: een gids voor het MKB

Weet je wat het grootste verschil is tussen succesvolle en niet-succesvolle marketingcampagnes? Data-gedreven besluitvorming.

Hedendaagse marketing draait niet meer om het volgen van een voorgevoel of handelen vanuit verwachtingen. Als je wil dat je marketingcampagnes succesvol zijn, moet je vertrouwen op nauwkeurige, betrouwbare en uitgebreide gegevens.

Wat is data-gedreven marketing?

Data-gedreven marketing is het gebruiken van solide, betrouwbare en uitgebreide klantgegevens in plaats van persoonlijke meningen of onderbuikgevoelens om een marketingstrategie te ontwikkelen.

Data-gedreven marketeers gebruiken bijvoorbeeld CRM-software (Customer Relationship Management) voor het volgen van gebruikers om realtime gegevens te verzamelen. Marketeers kijken hierbij naar verschillende contactpunten met klanten, waaronder websites, landingspagina’s, mobiele apps, chatbots en e-mailmarketingcampagne. Deze informatie stelt marketeers in staat om beter inzicht te krijgen in welke content of producten de klanten het meest interessant vinden en wat hen motiveert om actiever met het bedrijf bezig te zijn.

Waarom is dit zo belangrijk? Als je het gedrag van je klanten begrijpt, kan je op maat gemaakte marketingcampagnes maken die direct inspelen op hun pijnpunten. Dit kan vervolgens zorgen voor een hogere conversie. Onderzoek heeft aangetoond dat gepersonaliseerde digitale marketingcampagnes die ondersteund worden door betrouwbare gegeven een vijf tot acht keer hogere ROI opleveren dan de traditionele marketing en standaard advertenties.

Voorbeelden van data-gedreven marketing

Benieuwd? Laten we eens kijken naar een aantal voorbeelden uit de praktijk waarin bedrijven data-gedreven marketing gebruiken:

  • E-mailpersonalisatie: met nauwkeurige dataverzameling kan je gepersonaliseerde e-mailmarketingcampagnes maken die inspelen op het gedrag van je klanten. Als een gebruiker bijvoorbeeld eerder een product heeft gekocht, kan je hem automatisch updates sturen over nieuwe versies en modellen.
  • Productaanbevelingen: in plaats van gebruikers algemene producten te tonen op je website, kan je met data-gedreven marketing op basis van hun gedrag in het verleden producten tonen die zij waarschijnlijk willen kopen.
  • Dynamische content: met behulp van gegevens en analyses kan je websitebezoekers content tonen die dichter bij hun interesses staat in plaats van ze te overspoelen met niet-relevante berichten. Dit verhoogt de efficiëntie van je contentmarketing en zorgt voor een betere leadgeneratie.

4 voordelen van data-gedreven marketing voor het MKB

Welke vorm het ook aanneemt, data-gedreven marketing biedt talloze voordelen voor het MKB. Hieronder noemen we er een paar:

1. Optimaliseer de marketingkosten

Als je over de juiste gegevens beschikt, weet je precies tot wie je je moet richten met je marketingcampagnes, dus waar je ze moet benaderen en hoe je een persoonlijke e-mail moet opstellen die je doelgroep aanspreekt. Dit zorgt ervoor dat je je marketingkosten kan optimaliseren doordat je je focust op de meest winstgevende kanalen en minder middelen inzet op kanalen die geen resultaten opleveren

2. De echte behoeften van je klanten begrijpen

Het belangrijkste voordeel van data-gedreven marketing is dat het je in staat stelt om de echte drijfveren, behoeften, wensen, angsten en aspiraties van je doelgroep te begrijpen. Hoe meer gegevens je verzamelt tijdens het klanttraject, hoe gemakkelijker het wordt om het gedrag van je doelgroep te voorspellen en oplossingen te bedenken die ze graag willen kopen. Dit kan je bedrijf transformeren en je in staat stellen al je marketinginspanningen te richten op het oplossen van de daadwerkelijke pijnpunten van je klanten en hun favoriete merk te worden door weloverwogen beslissingen te nemen.

3. Creëer overtuigende verhalen

Marketing draait om verhalen vertellen. Met behulp van diepgaande gegevens weet je welke verhalen je publiek aanspreken en hen inspireren om actie te ondernemen. Hierdoor kan je een merkverhaal maken dat consistent is en altijd resultaten oplevert.

4. Verhoog conversies

Als je de behoeften van je doelgroep begrijpt, je campagnes personaliseert en verhalen maakt rondom hun pijnpunten, zijn conversies onvermijdelijk. Hoe meer databronnen je hebt, hoe gemakkelijker het wordt om je doelgroep te bereiken en ze te overtuigen om je aanbod aan te nemen.

3 data-gedreven marketingfouten die je moet vermijden

3 data-gedreven marketingfouten die je moet vermijden

Ondanks de vele voordelen is succes niet vanzelfsprekend bij data-gedreven marketing. Als je wilt dat data-gedreven strategieën resultaten opleveren voor je bedrijf, dan moet je deze fouten vermijden:

1. Focussen op statistieken van overbodige zaken

Vanity metrics geven je een goed gevoel over je merk en blazen je ego op. Metrics zoals het aantal pageviews op je site of likes en shares op je social media posts zijn geweldig voor de naamsbekendheid, maar moeten je focus niet afleiden van gegevens die bedrijfsresultaten opleveren.

Wat is bijvoorbeeld het conversiepercentage van pageviews naar sales? Of het aantal downloads als gevolg van een Facebook-advertentiecampagne? Wanneer je datapunten bijhoudt, zorg er dan voor dat je je concentreert op de punten die echt belangrijk zijn voor je bedrijf.

2. Ontbrekende context

Marketinggegevens zonder context kunnen misleidend zijn. Je moet verder kijken dan cijfers en de betekenis ervan bepalen voor een nauwkeurige besluitvorming. Bijvoorbeeld, een ongewoon hoog aantal pageviews op een blogbericht betekent niet altijd dat je dat onderwerp vaker moet behandelen. Soms kan een artikel bijvoorbeeld viral gaan wanneer een invloedrijke social media-account het artikel deelt.

Op dezelfde manier betekent een e-mail met een lage open rate niet automatisch dat het onderwerp of de inhoud niet voldoende was geoptimaliseerd. Wellicht was het gewoon niet het juiste moment om je klanten een e-mail te sturen. Dus voordat je je marketingstrategie baseert op cijfers, moet je begrijpen wat ze betekenen.

3. Niet reageren op datatrends

Soms bevestigen gegevens je eigen ideeën of persoonlijke voorkeuren niet. Dan moet je flexibel zijn en bereid zijn om je door de gegevens te laten leiden in de richting van een koerswijziging. Op het moment dat cijfers aangeven dat je richting niet klopt, reageer dan door je strategie te heroverwegen in plaats van te blijven vasthouden aan je eigen koers.

4 tips om je MKB te laten groeien met data-gedreven marketing

4 tips om je MKB te laten groeien met data-gedreven marketing

We hopen dat je ondertussen het belang van data-gedreven marketing begrijpt en dat je er helemaal klaar voor bent. Hieronder laten we je zien hoe je data-gedreven marketing kan gebruiken om je bedrijf te laten groeien:

1. Bepaal je data-gedreven marketingdoelstellingen

Wat wil je precies bereiken met je data-gedreven marketingcampagnes? Wil je de open rates van je e-mails verhogen, de click-through rate van je landingspagina een boost geven of wil je weten welke Facebook-advertentie je het beste kan inzetten? Met duidelijke doelen kan je de juiste benchmarks instellen om het succes van je campagne te beoordelen.

2. Gebruik een geïntegreerde CRM- en automatiseringstool

Om gegevens te verzamelen over je hele marketingfunnel, moet je analytische tools gebruiken zoals een CRM-software dat je bestaande klanten monitort en je helpt je landingspageverkeer en leads te volgen via gegevensanalyse. Act! CRM stelt je in staat om demografische gegevens in te stellen, je marketingfunnel te automatiseren en het gedrag van klanten nauwlettend in de gaten te houden. Je marketingteam kan hiermee landingspagina's maken, leads genereren en een volledige geschiedenis van klantenbetrokkenheid over je digitale middelen verkrijgen.

3. Maak doelgroep segmenten

Door je publiek te segmenteren op basis van demografische gegevens, gedrag, behoeften of statistieken, kan je je marketingstrategie beter afstemmen en de juiste berichten opstellen. Hoe dieper je in je gegevens duikt, hoe meer trends je zal zien. Je kan bijvoorbeeld alle gebruikers segmenteren die specifieke en terugkerende problemen hebben met je product en je kan klanten segmenteren die elke keer een specifieke productbundel kopen. Naarmate je meer doelgroep segmenten identificeert, kan je dieper inzoomen op hun specifieke behoeften om gepersonaliseerde marketingcampagnes en klantervaringen te creëren.

4. A/B testen van je strategie

Gegevens geven je een richting aan, maar door te testen weet je wat werkt. Voordat je marketingbeslissingen neemt op basis van een dataset, moet je je bevindingen testen en valideren.

Als de gegevens je bijvoorbeeld vertellen dat mensen afhaken op je landingspagina, test dan verschillende varianten om de reden te vinden. Misschien haken ze af vanwege een te lange pagina of omdat het opt-in formulier onder de vouw is geplaatst. Omgekeerd kan het ook zijn dat ze worden afgeleid door de visuals of onduidelijke koppen op je landingspagina's.

Je vindt de echte reden alleen door deze verschillende variabelen te veranderen en ze één voor één te A/B-testen.

Data-gedreven marketing is de toekomst

Je klanten zijn tegenwoordig veel online en gebruiken verschillende platforms om je producten te vinden en met je merk in contact te komen. Door hun gedrag te volgen en gegevens te verzamelen, kan je hun echte behoeften begrijpen en efficiëntere marketingstrategieën ontwikkelen die conversies stimuleren.


Met Act! kan het allemaal in een paar klikken. Begin nu met het verzamelen en benutten van gegevensinzichten met een gratis proefperiode van 14 dagen.

Laat je reactie achter

var Tawk_API=Tawk_API||{}, Tawk_LoadStart=new Date(); (function(){ var s1=document.createElement("script"),s0=document.getElementsByTagName("script")[0]; s1.async=true; s1.src='https://embed.tawk.to/593a4b5f4374a471e7c522fe/default'; s1.charset='UTF-8'; s1.setAttribute('crossorigin','*'); s0.parentNode.insertBefore(s1,s0); })();