Marketing is essentieel voor alle bedrijven, maar vooral voor kleine bedrijven om te kunnen concurreren met grotere, bekende merken in het huidige dynamische landschap. Marketing omvat verschillende onlinekanalen zoals e-mailmarketing, inbound marketing en marketing via sociale media om de waardevolle, potentiële klanten te bereiken.
Dat gezegd hebbende, hoe doen kleine bedrijven het, aangezien het volgen en optimaliseren van campagnes via meerdere kanalen omslachtig is? Maar als je dit niet doet, kan je mogelijk je einddoelen van meer omzet en veerkrachtige klantrelaties niet bereiken.
Dat is dus waar Marketing Automation-tools om de hoek komen kijken. Zij doen al het zware werk terwijl jij zit te brainstormen over manieren om de prestaties van je marketingcampagnes en -strategie te verbeteren.
In deze blog gaan we dieper in op enkele van de belangrijkste toepassingen van Marketing Automation-platformen en hoe ze je klantervaring kunnen verbeteren en je bedrijf kunnen laten groeien.
Marketing Automation-software is een overkoepelende term voor diverse tools die helpen routinematige marketingtaken te automatiseren. Je kan bijvoorbeeld een e-mailmarketingplatform gebruiken om follow-up- of dripcampagnes automatisch naar gekwalificeerde leads te sturen. Marketing Automation omvat ook het automatisch vastleggen van leads, het noteren van leads, het testen van a-/b-leads en is vaak geoptimaliseerd met CRM-integratie (Customer Relationship Management) voor een totaalbeeld van klantgegevens en leadbeheer.
Het primaire doel van een oplossing voor Marketing Automation is het automatiseren en stroomlijnen van workflows en het beheren van campagnes via meerdere kanalen. Hierdoor hoef je je geen zorgen te maken over routinetaken die zich regelmatig herhalen zoals het verzenden van e-mails of sms-berichten. Dit komt goed van pas omdat de meeste eigenaren van kleine bedrijven veel op hun bord hebben en de meeste geen marketingteams hebben. Volgens een recent onderzoek, uitgevoerd door Act!, onder meer dan 1100 eigenaren van kleine bedrijven handelt 69% van de eigenaren zelf al hun verkoop- en marketingwerkzaamheden af. En, dat komt dus bovenop al hun andere verantwoordelijkheden. Het is dus handig om in te zien hoe waardevol Marketing Automation kan zijn, aangezien het kostbare tijd vrijmaakt en de algehele verkoop- en marketingproductiviteit van de huidige kleine en middelgrote bedrijven verbetert.
Marketing Automation-platformen helpen bedrijven ook bij het verbeteren van de customerjourney door gepersonaliseerde en geautomatiseerde communicatie aan prospects en klanten te leveren en hun betrokkenheid bij te houden, waardoor hun loyaliteit wordt vergroot. Data van software voor Marketing Automation stelt bedrijfseigenaren in staat hun potentiële klanten beter te begrijpen en door de verkooptrechter te leiden om conversie te stimuleren.
Volgens een recent rapport levert Marketing Automation gemiddeld €5,00 op voor elke euro die de eerste drie jaar na de implementatie wordt uitgegeven. Dat is een verbijsterend rendement van 500 procent voor dit marketinginstrument. En de terugverdientijd? Minder dan zes maanden. Dat maakt Marketing Automation tot een essentieel onderdeel van marketingstrategieën voor moderne, kleine bedrijven die gebruikmaken van multi-channel marketing.
Maar, hier is het voorbehoud – om van deze soorten voordelen op het gebied van Marketing Automation te kunnen profteren, moet je weten hoe je Marketing Automation goed kan gebruiken. Gelukkig zijn de meeste Marketing Automation-platformen zeer intuïtief en worden ze geleverd met veel digitale bronnen waarmee je in een mum van tijd aan de slag kan.
Om je succes een vliegende start te geven, zijn hier de vier belangrijkste functies voor Marketing Automation die het meest zullen opleveren wanneer ze op de juiste manier worden gebruikt.
Met de meeste tools voor Marketing Automation, waaronder Act!, kan je landingspagina’s en webformulieren met hoge conversies maken voor het genereren van leads. Deze landingspagina’s en webformulieren kan je zonder enige technische expertise toevoegen aan specifieke onderdelen van je website, zodat je hiervoor geen hoge kosten hoeft te betalen aan webdesigners.
Stel dat je een waardevol e-book hebt gemaakt waarin de knelpunten en vragen van je (potentiële) klant aan bod komen, dan kan je een landingspagina bouwen om het e-book te laten zien als een leadmagnet en bezoekers van de website aanmoedigen om het te downloaden in ruil voor hun contactgegevens.
En, als je een bedrijfsblog hebt, kan je een contactformulier toevoegen dat verschijnt aan het einde van een artikel en dit gebruiken om lezers ertoe te zetten zich te abonneren op je nieuwsbrief.
De beste leveranciers van software voor Marketing Automation ondersteunen de integraties met toonaangevende CRM-platforms. Dat betekent dat er automatisch nieuwe leads aan je CRM worden toegevoegd. Met CRM-integratie kan je ook extra gegevens vastleggen en eenvoudig controleren, zoals de bron-, locatie- en aankoopgeschiedenis van de lead. Dit is handig bij het creëren van persona’s voor kopers van verschillende doelgroepen.
Het overspoelen van je verkooptrechter met honderden leads garandeert geen verkoop. In plaats daarvan moet je de gekwalificeerde leads identificeren die de grootste kans hebben om te converteren. Maar, het handmatige scoren van leads is tijdrovend, foutgevoelig en inefficiënt.
Software voor Marketing Automation kan het zware werk voor je doen. Deze tools houden bij hoe een lead zich bezighoudt met je e-mailcampagnes, website en andere marketingmiddelen en gebruiken deze voorspellende inzichten om aan elke lead een score toe te wijzen.
Stel dat een lead al je e-mails opent, een e-book downloadt van je website en je prijspagina bezoekt, dan kunnen Marketing Automation-tools al deze activiteiten volgen en die lead als actief kwalificeren.
Dit helpt je leads te identificeren die het nastreven waard zijn, zodat je de conversie kan maximaliseren en nieuwe klanten kan bereiken. Het voorkomt ook dat je tijd en middelen investeert in het achtervolgen van leads die niet geïnteresseerd zijn in jouw services. Daarnaast helpt het je ook om tijd en budget te besparen die je anders zou hebben besteed aan het inhuren van een verkoopvertegenwoordiger voor dezelfde taken.
Wat doe je nadat een bezoeker van een website zich heeft ingeschreven voor je nieuwsbrief? Je zal waarschijnlijk hun aandacht verliezen als je wacht tot ze je wekelijkse e-mails ontvangen.
In plaats daarvan is het verstandiger om leads te voeden door ze onmiddellijk een welkomstmail te sturen waarin ze worden bedankt voor hun aanmelding. Je kan zelfs koppelingen naar relevante bronnen opnemen om ze vooruit te helpen in het traject van de koper.
Natuurlijk is het handmatig versturen van dergelijke e-mails niet praktisch. Het goede nieuws is dat Marketing Automation-software dat namens jou kan doen. Gebruik één van de professioneel ontworpen e-mailsjablonen om eenvoudig prachtige transactionele-mails, nieuwsbrieven en aankondigingen of promoties te maken en de automatiseringstriggers in te stellen. Iedere keer dat een nieuwe contactpersoon zich aanmeldt voor je nieuwsbrief, wordt er automatisch een welkomstbericht verzonden.
Met Marketing Automation kan je zelfs geautomatiseerde workflows instellen om gepersonaliseerde follow-up e-mails te verzenden op basis van activiteiten van een gebruiker. Stel dat een lead een e-mail opent, een productvergelijkingsgids downloadt en de contactpagina van je website bezoekt, dan kan je een autoresponder opzetten die hen vraagt om een moment met je verkoopteam in te plannen.
Als een lead een specifiek product of een specifieke service op je website bekijkt of als een klant een ondersteuningsverzoek indient, kan je relevante educatieve bronnen naar diegene sturen. Aan de andere kant, als een lead zijn winkelwagen verlaat, kan je hem verleiden met gratis proefversies en kortingen.
Dat niveau van personalisatie is alleen mogelijk met tools voor Marketing Automation. Ze helpen je om elk detail van de reis van een lead door je verkooptrechter op maat te maken en vervolgens zet je het op de automatische piloot. De gepersonaliseerde, goed getimede communicatie verbetert hun loyaliteit, betrokkenheid en uiteindelijk ook de conversieratio.
De beste Marketing Automation-tools bieden je gedetailleerde inzichten in je marketingcampagnes. Dit zorgt er weer voor dat je je campagnes kan optimaliseren voor betere resultaten. Met Act! kan je bijvoorbeeld real-time statistieken volgen om de best presterende campagnes en kanalen te identificeren.
Op deze manier kan je monitoren hoe leads reageren op verschillende communicatiekanalen zoals e-mail, sms en pushmeldingen. Je kan ook a-/b-testen uitvoeren door verschillende varianten van e-mailteksten, onderwerpregels, call-to-actions (CTA’s) en meer bij te houden en vast te stellen welke de meeste conversies genereren.
Marketing Automation-tools spelen een belangrijke rol bij het verhogen van de ROI van je marketingcampagnes. Ze zijn nuttig in iedere fase van de verkooptrechter, van het genereren en scoren van leads tot het koesteren van deze leads. Je kan ze gebruiken om langdurige klantrelaties op te bouwen.
Als je op zoek bent naar een Marketing Automation-platform dat vol zit met functies die de verkoop en inkomsten stimuleren, dan is Act! een uitstekende keuze. Het volledig geïntegreerde CRM-en Marketing Automation-platform stelt je in staat om marketingcampagnes volledig vanuit Act! te beheren. Dit betekent ook dat de gegevens die je ontvangt van je Marketing Automation-stromen gemakkelijk toegankelijk zijn, wat zorgt voor een eenvoudige en efficiënte gebruikerservaring.
Act! Marketing Automation, ook wel AMA genoemd, wordt geleverd met een aantal belangrijke tools, waaronder een uitgebreide campagnebouwer, landingspagina-bouwer, website-tracking en een asset-tracker. Laten we beginnen met de campagnebouwer, de meest gebruikte tool en je belangrijkste bron van leadbereik en onderhoud.
Of je nou een sjabloonontwerpwizard bent en de mogelijkheid en tijd hebt om je eigen perfecte samengestelde sjablonen te maken, of dat je liever een kant-en-klare sjabloon gebruikt die is ontworpen door marketingprofessionals, AMA heeft het. De sjabloonontwerper met slepen en neerzetten is eenvoudig te gebruiken met een breed scala aan bewerkingsopties waarmee je je ontwerp kan verfijnen en in een verassend kort venster naar je leads kan sturen. Zodra je sjabloon klaar is voor gebruik, kan je deze aan je campagne toevoegen en met slechts een paar klikken naar je leads sturen.
De campagnebouwer van AMA beschikt ook over verschillende uitbreidingsmogelijkheden waarmee je extra e-mails kan verzenden op basis van het antwoord van een lead op je eerste e-mail. Stel dat je een vervolgmail wil sturen naar iedere lead die op de link naar je productpagina heeft geklikt en hen meer informatie over dat product wil geven. Of misschien wil je een reeks terugkerende wekelijkse e-mails instellen die automatisch uitgaan, zonder dat je elke week handmatig een nieuwe e-mail hoeft te verzenden.
Iedere campagne wordt ook geleverd met een intuïtief dashboard om te zien wie je e-mails heeft ontvangen, wie ze heeft geopend, op welke links in de e-mail is geklikt en met zelfs de mogelijkheid om de gegevens te exporteren naar een downloadbare Excel-spreadsheet. De geautomatiseerde campagnebouwer van AMA bespaart je enorm veel tijd, zodat je je kan concentreren op andere taken.
Voordat je kan beginnen met verkopen, heb je leads nodig. Act! Marketing Automation beschikt over een asset-tool en landingspagina-bouwer. Beide hebben de mogelijkheid om nieuwe leads vast te leggen en deze automatisch aan je CRM toe te voegen, aangevuld met andere nuttige informatie zoals e-mailadres, locatie, bron, productinteresses enz. Dit gedetailleerde overzicht van je leads stelt je in staat om op maat gemaakte campagnes voor je leads te maken en deze te groeperen of te segmenteren op basis van specifieke criteria binnen je CRM.
De bouwer van de landingspagina’s maakt uitgebreide formulieren waarmee je zoveel gedetailleerde informatie over je leads kan verzamelen als nodig is. Je kan ook vervolgacties maken nadat een formulier is ingevuld zoals het toevoegen van een lead aan een specifieke groep in je CRM of het automatisch sturen van een vervolgmail die deel uit kan maken van een specifiek welkomstpakket of meer informatie over specifieke productenlijnen kan bevatten en prijzen. Je kan eenvoudig bijhouden wie het formulier heeft ingevuld, hoe ze elke vraag hebben beantwoord en je kan de gegevens zelfs exporteren voor later gebruik.
Je kan nieuwe leads ook naar je CRM-database lokken door fragmenten van belangrijke middelen aan te bieden, zoals whitepapers of productvideo’s. Stel een pop-up basis van een paginanummer of tijd in waarin om informatie van een lead wordt gevraagd om het item waarin ze geïnteresseerd zijn, te kunnen blijven bekijken.
Inzichten in je websitebezoeken kunnen je laten zien waar je leads het meest in geïnteresseerd zijn. AMA’s website-trackingtool geeft je inzicht in de meest bezochte webpagina’s van je site, hoeveel tijd er gemiddeld aan elke webpagina wordt besteed, verkeersbronnen en attributie, en veel meer. Als een lead een cookie plaatst, kan je ook inzicht krijgen in de webpagina’s die ze bezoeken en zijn deze gegevens zichtbaar in Act! in hun gedetailleerde leadprofiel.
Naast webpaginabezoeken zijn alle andere AMA-activiteiten ook beschikbaar in het leadprofiel, inclusief details zoals welke e-mails ze hebben geopend, e-maillinks waarop ze hebben geklikt, landingspagina’s die ze hebben voltooid en bezochte webpagina’s. Door al deze gegevens op één locatie te hebben, kan je het volledige traject van een lead bekijken, zelfs vanaf het moment dat ze voor het eerst interesse in je bedrijf toonden.
Naast het bieden van één plek om de acties van je lead te bekijken en te volgen, biedt Act! Marketing Automation alle activiteiten samen in een getalswaarde die een leadscore wordt genoemd. De leadscore-module van Act! geeft je volledige controle over het selecteren van de activiteiten die je wil opnemen en hoeveel gewicht je aan elk wil toekennen. Met deze tool kan je zeer specifieke acties scoren, inclusief iedereen die op een bepaalde link in een bepaalde e-mail een van je campagnes klikt. Dus of je scores nu zijn gebaseerd op meer algemene acties zoals een algemene e-mail openen, of zeer specifieke, uitgezoomde acties, je vermogen om de selectie van de acties en hoe ze worden gescoord, te controleren, betekent dat je scores ziet die specifiek zijn afgesteld op jouw bedrijf en workflows.
Zoals alle digitale marketinggegevens van AMA, zijn de scores van je leads ook zichtbaar in Act! Dit betekent dat je tijdens het bekijken van de profielen van je leads een totaalbeeld krijgt van alle gerelateerde activiteiten voor die lead, inclusief hun marketingspecifieke statistieken zoals hun leadscore. Daarnaast beschikt Act! ook over een dashboard “gescoorde leads” op je startpagina waarin jij kan zien zodra iemand zich aanmeldt, zodat je alle leads kunt bekijken. Met dit krachtige dashboard kan je eenvoudig je meest waardevolle leads identificeren en aan de slag gaan met het proberen te bereiken van diegenen die het meest betrokken zijn bij je bedrijf en marketinginspanningen.
Ben je klaar om Marketing Automation in actie te zien? Probeer Act!, een alles-in-één oplossing voor Marketing Automation en CRM gratis, en zie hoe gemakkelijk het is om aan de slag te gaan met Marketing Automation. Begin vandaag nog met jouw gratis proefperiode van 14 dagen.
Boost jouw bedrijfsprocessen met Act! CRM en Marketing Automation.
Probeer gratis©2023 TendenZ BV
All rights reserved. Act!, and the Act! product and service names mentioned herein are registered trademarks or trademarks of ACT! LLC, or its affiliated entities. All other trademarks are property of their respective owners.