Wist je dat 59 procent van de marketeers gelooft dat kunstmatige intelligentie (AI) een grote verandering teweeg zal brengen in de marketingindustrie?
Op basis van wat we hebben gezien sinds de lancering van ChatGPT eind 2022, is het lastig om deze mening in twijfel te trekken. Generatieve AI-tools zoals ChatGPT, Bard, Gemini, MidJourney en vele vergelijkbare tools hebben de manier veranderd waarop marketeers denken, hun besluitvorming aanpakken en hun werk doen.
Desondanks zijn de meeste experts het erover eens dat AI-technologie voor de consument nog in de beginfase zit. Vanaf nu zal het zich alleen nog maar verder gaan ontwikkelen en een grote rol gaan spelen in zowel digitale als traditionele marketing.
Marketeers maken al jaren gebruik van AI-tools in marketing. De opkomst van generatieve AI-chatbots en content-generatietools heeft het gebruiken van AI-technologie nu alleen maar toegankelijker en eenvoudiger gemaakt.
Volgens SimilarWeb had ChatGPT meer dan 550 miljoen bezoekers in mei 2024. Uit een ander onderzoek blijkt dat gebruikers gemiddeld 13 minuten en 34 seconden per bezoek doorbrengen op ChatGPT.
Het gaat hier om slechts één generatieve AI-tool. Er zijn talloze AI-chatbots en AI-tools die deze technologie gebruiken voor verschillende vormen van contentgeneratie en die de marketingwereld aan het veranderen zijn.
Van het genereren van afbeeldingen en tekst tot personalisatie en analyse, AI stelt marketingteams in staat om hun activiteiten uit te breiden en innovatieve manieren te vinden om hun publiek te interesseren.
E-commercebedrijven gebruiken ook AI-gestuurde productafbeeldingen. Merken zoals Coca-Cola maken AI-gestuurde advertenties, we zien zelfs AI-modellen die duizenden euro's verdienen op Instagram en andere sociale platformen.
Veel mensen denken dat AI-technologie de magische één-klik-technologie is, maar dit is absoluut niet het geval. Uit een uitgebreid onderzoek onder ruim 1.000 B2B-marketingprofessionals blijkt dat 54 procent van de marketeers die AI niet gebruiken, ofwel geen training hebben gehad of geen kennis hebben van deze technologie.
Dit kan hun groei en concurrentievermogen belemmeren, aangezien marketeers moeten begrijpen hoe AI werkt als ze aantrekkelijke AI-content willen maken, die niet alleen nauwkeurig en boeiend is, maar ook conversies stimuleert.
Wat is nu precies de rol van generatieve AI in de marketing? Hieronder bespreken we een paar voorbeelden uit de praktijk.
Marketeers maken regelmatig gebruik van AI-tools om blogposts, artikelen, berichten op sociale media, e-mails, casestudy's en andere content te genereren.
Act! AI Writing Assistant is een uitstekend voorbeeld van deze technologie.
Gebruikers van Act! kunnen nu nauwkeurige en boeiende content genereren voor hun landingspagina's, e-mails, artikelen en marketingassets met volledige controle. Je kunt je content personaliseren, afstemmen op de stem van je merk en vertalen naar meerdere talen voor een betere doelgroepbenadering.
Als je bijvoorbeeld een aankondiging voor een webinar of een script voor een komende videotraining nodig hebt, kun je Act! AI Writing Assistant, die wordt aangestuurd door OpenAI, gebruiken om tekst te genereren met slechts een paar aanwijzingen.
Deze technologie versnelt het maken van content en verlaagt de productiekosten, zodat je snel nieuwe SEO- en marketingcampagnes kunt lanceren.
Met generatieve AI-technologie kunnen marketeers nieuwe websites en landingspagina's creëren met slechts een paar instructies. Dankzij AI-gestuurde websitebouwers kan je eenvoudig nieuwe designs genereren en de inhoud ervan aanpassen aan je marketingbehoeften.
AI-chatbots en supportassistenten zijn een belangrijk deel geworden van moderne strategieën voor klantbetrokkenheid. Deze tools gebruiken AI en machine learning om problemen van gebruikers te begrijpen en met duidelijke taal te reageren op een vriendelijke toon.
Uit onderzoek blijkt dat 35 procent van de consumenten denkt dat AI-chatbots hun problemen meestal kunnen oplossen. Als ze goed worden ingezet, kunnen chatbots de kosten voor klantenservice verlagen, de klantervaring verbeteren en marketeers voorzien van waardevolle inzichten in gebruikers om marketingcampagnes en conversieratio's in de toekomst te verbeteren.
AI-systemen hebben zowel conventionele als digitale marketing verstoord. Maar de toekomst van AI binnen marketing is nog veel interessanter. Hieronder staan enkele AI-marketingtrends die we de komende jaren in de gaten moeten houden.
Geavanceerde AI-technologie zal marketeers helpen in de richting van hyperpersonalisatie in alle aspecten van marketing. Dit houdt in dat content, aanbiedingen en ervaringen in hoge mate worden aangepast aan individuele klantsegmenten op basis van hun demografische gegevens of unieke voorkeuren en gedrag.
Om op de hoogte te blijven, moeten merken investeren in AI-tools die in staat zijn om gegevens diepgaand te analyseren en te personaliseren. Investeren in een geïntegreerd CRM- en marketingautomatiseringsplatform kan je hierbij helpen.
Een volledig geïntegreerd CRM- en marketingautomatiseringsplatform volgt de activiteiten van gebruikers in verschillende fasen van de marketingfunnel en geeft je de inzichten om datagestuurde beslissingen te nemen en je marketingboodschap, e-mailteksten, verkooppraatjes en klantinteracties te personaliseren.
Toekomstige AI-modellen zullen in staat zijn om zeer realistische en qua vorm menselijke content te genereren, waaronder tekst, afbeeldingen en video's.
De kwaliteit is nu al behoorlijk indrukwekkend. Met verbeteringen in natuurlijke taalverwerking (NLP) zullen de kwaliteit en de betrokkenheid van marketingmateriaal blijven verbeteren.
Marketeers zullen AI ook steeds meer gebruiken in advertenties. Van het maken van productafbeeldingen en advertentieteksten tot geautomatiseerde biedingen en op algoritmen gebaseerde publiekstargeting, het gebruik van AI in digitale marketing zal merken helpen om hun doelgroep op een creatievere manier te bereiken.
Uiteindelijk zullen deze ontwikkelingen het wel moeilijker maken om je van de concurrentie te onderscheiden. Iedereen kan deze technologieën gebruiken om een minimumniveau van contentkwaliteit te bereiken.
Om deze uitdaging aan te gaan, moet je de methoden voor AI prompt engineering onder de knie hebben en begrijpen hoe je waarde kunt toevoegen aan AI-content om het geloofwaardiger en boeiender te maken voor je publiek.
In de nabije toekomst zal AI het mogelijk maken om klanttrajecten in realtime in kaart te brengen. Dit stelt marketeers in staat om klantinteracties direct te begrijpen en erop te reageren. Dit kan leiden tot meer flexibele en proactieve marketingstrategieën.
Ook hier kan een geïntegreerd CRM-systeem van groot belang zijn om klanttrajecten te volgen en je de inzichten te geven die je nodig hebt om in te spelen op veranderende vragen uit de markt.
Digitale marketingplatformen houden klantgegevens op verschillende manieren bij. AI-marketingtools kunnen klantgedrag beter interpreteren en gebruikers diepgaandere en beter bruikbare inzichten bieden.
AI-algoritmen kunnen deze gegevens ook gebruiken voor voorspellende analyses om toekomstige markttrends te voorspellen en klantgedrag te begrijpen. Hierdoor kunnen marketeers sneller beslissingen nemen en de concurrentie voor blijven.
Om hiervan te kunnen profiteren, is het noodzakelijk om geïntegreerde user tracking in te schakelen op je website, apps, sociale platforms en andere digitale middelen. Zonder een geïntegreerd trackingsysteem zullen uw gegevens niet volledig zijn, waardoor de aanbevelingen minder betrouwbaar zijn.
Generatieve AI is de ultieme technologie voor marketeers. Door het AI-tijdperk volledig te omarmen en praktisch aan de slag te gaan met moderne marketingtools, kan je de creatie van content versnellen, terugkerende taken plannen, gebruikmaken van voorspellende analyses en veel betekenisvollere relaties opbouwen met je publiek.
Act! is de perfecte partner voor deze reis en biedt je een volledig en naadloos geïntegreerd CRM- en marketingautomatiseringsplatform, een AI-schrijfassistent en tools om het klanttraject te volgen.
Probeer Act! gratis uit en ervaar de kracht van AI-marketing.
Boost jouw bedrijfsprocessen met Act! CRM en Marketing Automation.
Probeer gratis©2023 TendenZ BV
All rights reserved. Act!, and the Act! product and service names mentioned herein are registered trademarks or trademarks of ACT! LLC, or its affiliated entities. All other trademarks are property of their respective owners.