CRM (Customer Relationship Management) is een systeem dat bedrijven inzetten om hun interacties met huidige en potentiële klanten te beheren en te analyseren. Het wordt ook wel klantrelatiebeheer genoemd, omdat het achterliggende doel van een CRM-systeem is om de klantrelaties te verbeteren en de klantloyaliteit te verhogen.
Binnen een CRM-systeem zijn er verschillende zaken zichtbaar die jou helpen bij het beheren van relaties zoals: contactgegevens, verkoopgeschiedenis of voorkeuren. Naast dat een CRM-systeem ondersteuning biedt bij klantrelatiebeheer, biedt het nog meer voordelen. Hieronder bespreken we vier voordelen:
Dankzij een CRM-systeem hebben alle medewerkers altijd én overal de klantgegevens bij de hand. Op het moment dat een collega een spoedklus tussendoor krijgt en op locatie aankomt, kan hij/zij gemakkelijk de klantgegevens erbij halen en is dan direct op de hoogte van de gehele geschiedenis en eventuele afspraken die zijn gemaakt. Hierdoor is het mogelijk om de klant verbaasd te doen staan door de (voor)kennis die jullie hebben van het bedrijf.
Hetzelfde geldt voor de medewerkers die de telefoon aannemen. Zij kunnen gemakkelijk de gegevens erbij pakken uit het CRM-systeem en kunnen daardoor gerichter en sneller helpen. Daarnaast kan iemand die later met dezelfde klant spreekt de gemaakte afspraken ook gemakkelijk terugkijken.
Door veel data te verzamelen van een (potentiële) klant kan je binnen je CRM-systeem beginnen met segmenteren. Met CRM kan je klanten indelen in verschillende groepen op basis van bepaalde criteria. Hierbij kan je denken aan geslacht, leeftijd, koopgeschiedenis, locatie of branche.
Dankzij de juiste segmentatie van je klanten weet je beter wie er oprecht geïnteresseerd is in je producten en/of diensten en kan je klanten gerichter benaderen. Dit zorgt ervoor dat klanten minder snel hun interesse verliezen en de kans op herhaalaankopen groter is.
Binnen een CRM-systeem kunnen er interessante inzichten ontstaan. Deze inzichten samen met je gesegmenteerde doelgroepen is een krachtige combinatie. Je bent nu namelijk in staat om je klanten te voorzien van een persoonlijke benadering. Eerder schreven we al een blog over het belang van personalisatie binnen de sales, wil je hier meer over lezen? Bekijk dan deze blog. In deze blog benadrukken we het belang van personalisatie, want het is namelijk zo dat bedrijven die gebruik maken van gepersonaliseerde marketing beter blijven hangen bij de klant dan bedrijven die hier niks mee doen.
Zoals eerder ook al benoemd werd kan iedereen altijd én overal bij de benodigde gegevens van je klanten. Dit betekent dat er geen urenlange overdracht aan informatie meer nodig is tussen collega’s. Daarnaast is het bij veel CRM-systemen mogelijk om een agenda te integreren. Hierdoor wordt het voor de planners een stuk gemakkelijker en overzichtelijker om afspraken in te plannen.
De planners kunnen eenvoudig afspraken koppelen aan de klantgegevens en vervolgens aan de juiste medewerker. De medewerker die op de klus wordt gezet is op deze manier ook direct op de hoogte van de geschiedenis.
TendenZ biedt het CRM-systeem Act! aan voor kleine- en middelgrote bedrijven in de Benelux. Met Act! CRM heb je de mogelijkheid om zelf velden aan te passen binnen het systeem zodat het naadloos aansluit bij jouw behoeften. Daarnaast biedt TendenZ verschillende trainingen aan om ervoor te zorgen dat jouw organisatie het optimale uit Act! kan halen.
Boost jouw bedrijfsprocessen met Act! CRM en Marketing Automation.
Probeer gratis©2023 TendenZ BV
All rights reserved. Act!, and the Act! product and service names mentioned herein are registered trademarks or trademarks of ACT! LLC, or its affiliated entities. All other trademarks are property of their respective owners.