« Terug naar blog hoofdpagina

E-mailmarketing vs Marketing Automation: zijn ze hetzelfde?

E-mailmarketing vs Marketing Automation

Een veel voorkomende denkfout onder bedrijfseigenaren is het verschil in mogelijkheden tussen e-mailmarketing en Marketing Automation. Ondernemers van kleine bedrijven die hun bedrijf willen laten groeien, weten bijvoorbeeld wat de voordelen zijn van het opbouwen van een klanten- en leaddatabase waar ze e-mails naartoe kunnen sturen. Maar velen realiseren zich niet dat ze kostbare tijd kunnen besparen door communicatie, promotie en verkooptaken te automatiseren met Marketing Automation.

Het is een feit dat e-mailmarketing en Marketing Automation elkaar kunnen overlappen, maar ook twee heel verschillende begrippen zijn. Bovendien moeten ondernemers bepaalde stappen nemen als ze hun marketinginspanningen willen automatiseren, zoals upgraden naar een Marketing Automation-software of zich gewoon verdiepen in de verschillende concepten. Laten we dus kijken naar e-mailmarketing en Marketing Automation en hoe ze kunnen samenwerken in het voordeel van jouw bedrijf.

E-mailmarketing en Marketing Automation

E-mailmarketing betreft alle acties die worden ondernomen om leads te genereren of producten en diensten te verkopen via de e-mail. Dit houdt in dat je een e-maillijst of database opbouwt van huidige klanten, potentiële leads, abonnees en alle andere contacten die jij communicatie van je bedrijf wilt laten ontvangen. Als je wilt dat mensen zich aanmelden voor jouw lijst, moet je een opt-in pagina opzetten met een formulier waar prospects hun e-mail aan jou geven in ruil voor iets waardevols, zoals een gratis cadeau, een mini-cursus of misschien waardevolle informatie in de vorm van een whitepaper of e-book.

Personen die net beginnen met e-mailmarketing, met name wanneer zij campagnes zelf beheren (in plaats van het uit te besteden aan een bureau) voeren vaak veel taken handmatig uit. De minimale e-mailtools van Gmail en andere aanbieders bieden je bijvoorbeeld de mogelijkheid om een zeer beperkte "automatisering" te implementeren. Je kunt bijvoorbeeld meerdere ontvangers e-mailen met behulp van CC of BCC in plaats van een aparte e-mail te typen naar elke ontvanger. Dit is echter een nogal gedateerde aanpak en geeft niet de mogelijkheid om je resultaten bij te houden. De hedendaagse tools voor Marketing Automation gaan veel verder dan deze basismogelijkheden. Zoals het bijhouden van inzichten in opt-ins en open rates van ontvangers. Met dit soort belangrijke statistieken weet je wat werkt, zodat je je inspanningen kunt afstemmen en je resultaten in de loop van de tijd kunt verbeteren.

Het opbouwen van klantenlijsten is een goed voorbeeld van een effectieve aanpak die een hoge mate van automatisering vereist. Dit betekent bijvoorbeeld dat je niet handmatig e-books of nieuwsbrieven hoeft te versturen. Je kunt deze mailings efficiënt laten versturen wanneer iemand een formulier op je website invult of een andere specifieke actie uitvoert die jij bepaalt.

Marketing Automation

Automatisering is van toepassing op alle soorten software of systemen, en dus niet alleen op het gebied van e-mail, waardoor je taken efficiënter kunt uitvoeren. Je kan marketing activiteiten bijvoorbeeld automatiseren door gebruik te maken van verschillende soorten software, zoals CRM (Customer Relationship Management) of AI (Artificial Intelligence). Een aantal voorbeelden van hoe Marketing Automation je kan helpen effectief te werken zijn:

  • Lead-nurturing en lead-scoring. Het analyseren van leads en bepalen wat de beste strategieën zijn om ze te categoriseren en te volgen.
  • Social-mediamarketing. Je kan taken automatiseren zoals het plaatsen van berichten op meerdere sites volgens een planning.
  • Volgen en analyseren van websitebezoekers, e-mailcampagnes en online promoties.
  • E-mailmarketing. Dit overlapt vaak met gebieden zoals lead-nurturing en betaalde reclame. Hieronder bespreken we specifieke manieren om e-mailmarketing te automatiseren.

E-mailmarketing automatiseren

Er zijn verschillende strategieën voor e-mail Marketing Automation die je campagnes succesvoller kunnen maken. Enkele daarvan zijn:

  • Personalisering. Het is altijd het beste om je berichten te personaliseren. Het is echter zeer tijdrovend om dit handmatig te doen. Dankzij e-maildiensten en automatische responders is het eenvoudig om personalisatie te optimaliseren op de manier die je zelf kiest (zoals het gebruik van de naam van een contactpersoon, de bedrijfsnaam of persoonlijke handtekeningen van verkopers en meer).
  • Drip feed e-mails. Dit zijn e-mails die volgens een planning worden verzonden, meestal op basis van waar je abonnee zich bevindt in de verkooptrechter. Je kunt bijvoorbeeld een drip e-mailcursus instellen als een reeks dagelijkse of wekelijkse lessen.
  • Triggerende e-mails. E-mails die automatisch worden verzonden op basis van iemands gedrag zijn zeer effectief. Denk bijvoorbeeld aan een welkomstmail voor nieuwe abonnees, e-mails die worden verstuurd na het verlaten van een winkelwagentje (wat betekent dat iemand een artikel in zijn winkelwagentje plaatst maar de aankoop niet voltooit) of e-mails die worden verstuurd bij speciale gelegenheden zoals feestdagen of verjaardagen. Een ander voorbeeld van een triggerende e-mail is retargeting, hierbij wordt automatisch een e-mail verzonden wanneer iemand je website bekijkt, een online advertentie die je hebt geplaatst of een andere specifieke actie uitvoert die jij hebt gedefinieerd.
  • Segmentatie. Als je e-maillijst groeit, is het handig om deze te segmenteren zodat abonnees de meest relevante informatie ontvangen. Je wilt bijvoorbeeld geen promoties voor een product sturen naar mensen die het al hebben gekocht. Je kunt je lijst bijvoorbeeld segmenteren op basis van koopacties, interesses (gebaseerd op enquêtes en andere bronnen van marketingonderzoek), locatie of andere demografische gegevens.

De voordelen van het combineren van e-mailmarketing en Marketing Automation

Hoewel e-mailmarketing en Marketing Automation niet hetzelfde zijn, vormen ze wel een krachtige combinatie. Er zijn veel automatiseringstactieken, zoals drip-campagnes en retargeting, die kunnen helpen om je e-mailmarketing krachtiger en doelgerichter te maken. Naarmate je de resultaten bijhoudt (een ander gebied waar automatisering erg nuttig is), kan je meer automatiseringsstrategieën onderzoeken en testen zodat je sterkere relaties met je abonnees kan ontwikkelen.


TendenZ biedt het CRM-systeem Act! dat naadloos samenwerkt met Marketing Automation.

Act! biedt kleine en middelgrote bedrijven alle handvaten om succesvol te zijn. Neem contact met ons op voor meer informatie over onze diensten. Of probeer Act! 14 dagen gratis.

Laat je reactie achter

var Tawk_API=Tawk_API||{}, Tawk_LoadStart=new Date(); (function(){ var s1=document.createElement("script"),s0=document.getElementsByTagName("script")[0]; s1.async=true; s1.src='https://embed.tawk.to/593a4b5f4374a471e7c522fe/default'; s1.charset='UTF-8'; s1.setAttribute('crossorigin','*'); s0.parentNode.insertBefore(s1,s0); })();