Een veel voorkomende denkfout onder bedrijfseigenaren is het verschil in mogelijkheden tussen e-mailmarketing en Marketing Automation. Ondernemers van kleine bedrijven die hun bedrijf willen laten groeien, weten bijvoorbeeld wat de voordelen zijn van het opbouwen van een klanten- en leaddatabase waar ze e-mails naartoe kunnen sturen. Maar velen realiseren zich niet dat ze kostbare tijd kunnen besparen door communicatie, promotie en verkooptaken te automatiseren met Marketing Automation.
Het is een feit dat e-mailmarketing en Marketing Automation elkaar kunnen overlappen, maar ook twee heel verschillende begrippen zijn. Bovendien moeten ondernemers bepaalde stappen nemen als ze hun marketinginspanningen willen automatiseren, zoals upgraden naar een Marketing Automation-software of zich gewoon verdiepen in de verschillende concepten. Laten we dus kijken naar e-mailmarketing en Marketing Automation en hoe ze kunnen samenwerken in het voordeel van jouw bedrijf.
E-mailmarketing betreft alle acties die worden ondernomen om leads te genereren of producten en diensten te verkopen via de e-mail. Dit houdt in dat je een e-maillijst of database opbouwt van huidige klanten, potentiële leads, abonnees en alle andere contacten die jij communicatie van je bedrijf wilt laten ontvangen. Als je wilt dat mensen zich aanmelden voor jouw lijst, moet je een opt-in pagina opzetten met een formulier waar prospects hun e-mail aan jou geven in ruil voor iets waardevols, zoals een gratis cadeau, een mini-cursus of misschien waardevolle informatie in de vorm van een whitepaper of e-book.
Personen die net beginnen met e-mailmarketing, met name wanneer zij campagnes zelf beheren (in plaats van het uit te besteden aan een bureau) voeren vaak veel taken handmatig uit. De minimale e-mailtools van Gmail en andere aanbieders bieden je bijvoorbeeld de mogelijkheid om een zeer beperkte "automatisering" te implementeren. Je kunt bijvoorbeeld meerdere ontvangers e-mailen met behulp van CC of BCC in plaats van een aparte e-mail te typen naar elke ontvanger. Dit is echter een nogal gedateerde aanpak en geeft niet de mogelijkheid om je resultaten bij te houden. De hedendaagse tools voor Marketing Automation gaan veel verder dan deze basismogelijkheden. Zoals het bijhouden van inzichten in opt-ins en open rates van ontvangers. Met dit soort belangrijke statistieken weet je wat werkt, zodat je je inspanningen kunt afstemmen en je resultaten in de loop van de tijd kunt verbeteren.
Het opbouwen van klantenlijsten is een goed voorbeeld van een effectieve aanpak die een hoge mate van automatisering vereist. Dit betekent bijvoorbeeld dat je niet handmatig e-books of nieuwsbrieven hoeft te versturen. Je kunt deze mailings efficiënt laten versturen wanneer iemand een formulier op je website invult of een andere specifieke actie uitvoert die jij bepaalt.
Automatisering is van toepassing op alle soorten software of systemen, en dus niet alleen op het gebied van e-mail, waardoor je taken efficiënter kunt uitvoeren. Je kan marketing activiteiten bijvoorbeeld automatiseren door gebruik te maken van verschillende soorten software, zoals CRM (Customer Relationship Management) of AI (Artificial Intelligence). Een aantal voorbeelden van hoe Marketing Automation je kan helpen effectief te werken zijn:
Er zijn verschillende strategieën voor e-mail Marketing Automation die je campagnes succesvoller kunnen maken. Enkele daarvan zijn:
Hoewel e-mailmarketing en Marketing Automation niet hetzelfde zijn, vormen ze wel een krachtige combinatie. Er zijn veel automatiseringstactieken, zoals drip-campagnes en retargeting, die kunnen helpen om je e-mailmarketing krachtiger en doelgerichter te maken. Naarmate je de resultaten bijhoudt (een ander gebied waar automatisering erg nuttig is), kan je meer automatiseringsstrategieën onderzoeken en testen zodat je sterkere relaties met je abonnees kan ontwikkelen.
Act! biedt kleine en middelgrote bedrijven alle handvaten om succesvol te zijn. Neem contact met ons op voor meer informatie over onze diensten. Of probeer Act! 14 dagen gratis.
Boost jouw bedrijfsprocessen met Act! CRM en Marketing Automation.
Probeer gratis©2023 TendenZ BV
All rights reserved. Act!, and the Act! product and service names mentioned herein are registered trademarks or trademarks of ACT! LLC, or its affiliated entities. All other trademarks are property of their respective owners.