Kleine bedrijven spelen een cruciale rol in economische groei en technologische vooruitgang. Zo nemen we als voorbeeld de VS, dat meer dan 33 miljoen kleine bedrijven telt. Deze organisaties vormen bijna 99,9% van alle bedrijven in de VS en bieden werk aan 46,6% van de beroepsbevolking.
Toch moet je bij het runnen van een klein bedrijf een aantal obstakels overwinnen. En een van de grootste uitdagingen voor kleine en middelgrote bedrijven (MKB) is het concurreren met de grote namen in hun branche.
Grotere bedrijven besteden miljoenen euro’s aan onderzoek en productontwikkeling. Ze investeren in dure marketingcampagnes om van hun merken bekende namen te maken. En ze hebben enorme teams die toezicht houden op verschillende activiteiten. De meeste MKB-bedrijven kunnen zich die luxe niet veroorloven.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat één op de vijf kleine bedrijven in de VS binnen het eerste jaar failliet gaar. Erger nog, nauwelijks 30 procent van de kleine bedrijven haalt het tiende jaar.
Maar dat betekent niet dat kleine bedrijven geen klanten kunnen aantrekken en behouden in een concurrerende markt. Kleine en middelgrote bedrijven hebben verschillende voordelen ten opzichte van industriële reuzen die hen kunnen helpen overleven en groeien op de lange termijn. Zo kunnen ze de volgende strategieën toepassen om te concurreren.
Een klantervaring van hoge kwaliteit is de sleutel tot succes voor elk bedrijf, ongeacht de sector of grootte. Hoewel gevestigde merken duizenden of miljoenen euro’s uitgeven aan klantwerving, zijn ze vaak berucht om hun trage of onbehulpzame klantenservice. En met een enorm klantenbestand is het voor hen niet haalbaar om individuele klantrelaties op te bouwen en te onderhouden.
MKB-bedrijven kunnen hun beperktere klantenbestand in hun voordeel gebruiken door hoogwaardige, wrijvingloze customer journeys te leveren. Van het instellen van een chatbot en een FAQ-pagina op je website tot het bieden van snelle ondersteuning via meerdere kanalen, er zijn verschillende manieren om klanten tijdens de hele verkooptrechter te ondersteunen.
Daarnaast kan je een Customer Relationship Management (CRM) platform gebruiken om klantinteracties te monitoren en te personaliseren. Een CRM-oplossing kan je een uitgebreid overzicht geven van elke klant, waaronder zijn aankoopgedrag, online zoekgedrag en klachtgeschiedenis.
Een CRM-systeem in de cloud maakt die informatie altijd, overal en op elk apparaat beschikbaar voor je medewerkers. Het helpt hen om klachten en vragen van klanten beter aan te pakken.
Een CRM-platform is ook handig voor marketing- en verkoopteams. Marketingteams kunnen het gebruiken om na te gaan hoe individuele klanten omgaan met verschillende soorten content en hen verblijden met meer gepersonaliseerde berichten.
Ook kunnen verkoopteams gegevens uit de CRM-software gebruiken om de verkooppijplijn te optimaliseren, waardoor conversies en efficiëntie worden verhoogd. Moderne CRM-platformen bieden ook een Marketing Automation integratie, wat betekent dat je geautomatiseerde lead-nurturing-campagnes kan opzetten via e-mail, sms en andere kanalen.
Al deze inspanningen resulteren in een vlekkeloze aankoopervaring die is afgestemd op de behoeften van elke individuele klant. Dat helpt op zijn beurt de loyaliteit en het behoud van de klanten te stimuleren. Klik hier voor de mogelijkheden van Act! CRM & Marketing Automation in één.
Kleine bedrijven gebruiken meestal verschillende tools, zoals CRM, projectmanagement en boekhoudsoftware, om hun dagelijkse activiteiten uit te voeren. Deze tools genereren een heleboel gegevens die je kunnen helpen om processen te stroomlijnen en de efficiëntie te maximaliseren.
Gegevens uit projectmanagementtools kunnen je bijvoorbeeld helpen bij het identificeren van mogelijke knelpunten en bronnen van vertraging. Het vervolgens implementeren van geschikte maatregelen om knelpunten te elimineren kan de uitvoering en de doorlooptijd versnellen.
Op dezelfde manier kunnen CRM-gegevens je inzicht geven in het gedrag en de voorkeuren van klanten, waardoor je nieuwe trends in consumentengewoonten en -uitgaven kunt herkennen. Je kan je marketingstrategieën daarom aanpassen om deze trends te benutten.
Grotere bedrijven moeten een gevestigde hiërarchische structuur doorlopen om nieuwe marketingcampagnes goedgekeurd te krijgen. Als MKB-bedrijf kan je je flexibiliteit in je voordeel gebruiken door strategieën aan te passen zodra de CRM-gegevens een verschuiving in het consumentengedrag laten zien. Natuurlijk moet je investeren in een paar tools voor gegevensverwerking en -analyse. Maar de voordelen van deze tools wegen ruimschoots op tegen de kosten. Zo kan je bijvoorbeeld gebruik maken van Business Intelligence tools (zoals bijvoorbeeld Power BI) waarmee je de data vanuit verschillende applicaties kan omzetten in heldere dashboards die je als MKB’er helpt analyseren en waarmee je goed kan sturen. Kijk bijvoorbeeld eens naar onze blog over Act! CRM en Microsoft Power BI.
Het opbouwen van een krachtige online aanwezigheid is onmisbaar voor kleine bedrijven in 2023. Terwijl industriële giganten miljoenen uitgeven aan reclame, kan jij organische digitale marketingtechnieken gebruiken om je doelgroep aan te trekken zonder een gat in je portemonnee te branden.
Er zijn verschillende organische manieren om in contact te komen met potentiële klanten, van het publiceren van blogposts van hoge kwaliteit tot het delen van video’s van achter de schermen op Instagram. In plaats van producten en diensten rechtstreeks te promoten, kan je je beter richten op het benadrukken van het verhaal en de visie van je merk.
Maak gebruik van meer meeslepende content formats, zoals video’s en podcasts, om de betrokkenheid van het publiek te verbeteren. Organiseer live vraag- en antwoordsessies, opiniepeilingen en ask-me-anything sessies om de interactie met je publiek aan te gaan en hen meer het gevoel te geven dat ze gewaardeerd worden.
Investeer ten slotte in een ijzersterke zoekmachineoptimalisatie (SEO)-strategie om de zichtbaarheid van je merk in de zoekmachineresultaten te verbeteren.
Werknemers zijn het meest waardevolle bezit voor elk klein bedrijf. In tegenstelling tot grotere bedrijven hebben startups en MKB-bedrijven meestal een klein team van gedreven en bekwame professionals die geloven in de visie van het bedrijf.
Door deze werknemers te koesteren en te behouden kunnen ze loyale beschermers van je merk worden. Het zal ze motiveren om buiten de gebaande paden te denken en innovatieve oplossingen te bedenken voor elke uitdaging die je bedrijf tegenkomt.
Dat benadrukt het belang van het opbouwen van je employer brand door positieve wervings- en inwerkpraktijken. Maximaliseer de betrokkenheid en tevredenheid van je werknemers door hen de vrijheid te geven om op hun eigen voorwaarden te werken. Sterker nog, bied ze voldoende mogelijkheden voor leren en professionele ontwikkeling om ze vooruit te helpen in hun carrière.
Erken prestaties en mijlpalen van werknemers op sociale mediaplatformen, met name LinkedIn. En zorg ervoor dat je regelmatig feedback van werknemers verzamelt en hiernaar handelt om de werkomgeving te verbeteren.
Een sterk werkgeversmerk is een teken van een goede bedrijfscultuur en het laat zien hoe je bedrijf zijn mensen waardeert. Het is een manier van positionering waar industriële giganten moeite mee hebben.
Ondanks je inspanningen zijn sommige klanten niet tevreden over de kwaliteit van je producten of je klantenservice. Ze kunnen sociale mediakanalen of online forums gebruiken om negatieve uitspraken te doen over je merk.
En het zit zo: zelfs één negatieve reactie kan je online reputatie vernietigen en nieuwe klanten wegjagen. Daarom is het zo cruciaal om te reageren op elke klantbeoordeling, goed of slecht.
Als het een positieve recensie is, bedank je de klant voor deze recensie. In het geval van een negatieve recensie, erken dan dat je team een fout heeft gemaakt en verzeker je de klant dat je zijn feedback hebt genoteerd.
Gebruik hun feedback om productfuncties te verbeteren en problemen in je klanttraject weg te nemen. Dit kan ervoor zorgen dat een ontevreden klant uiteindelijk een tevreden klant wordt.
Beantwoord ook directe berichten en reacties op je berichten op sociale media. Naast het versterken van de reputatie van je merk, helpen deze inspanningen je ook om het vertrouwen en de loyaliteit van je klanten te verdienen.
Grote bedrijven met een
wereldwijde aanwezigheid hebben meestal geen natuurlijke band met de lokale
gemeenschappen die ze bedienen. Je kan je onderscheiden van dergelijke
concurrenten door actief deel te nemen aan lokale evenementen, zoals sponsorlopen
geldinzamelingacties.
Andere manieren om in contact te komen met de lokale gemeenschap zijn onder andere:
MKB-bedrijven hebben te maken met verschillende uitdagingen, zoals beperkte middelen en fondsen. Maar door hun flexibiliteit kunnen ze zich onderscheiden van de gevestigde spelers op de markt en een sterke band opbouwen met hun doelgroepen.
Door je online aanwezigheid en werkgeversmerk uit te breiden, kan je laten zien dat je bedrijf een klasse apart is van de concurrentie. Investeren in een CRM-systeem en tools voor gegevensanalyse verbetert de klantervaring en zorgt voor meer verkoop en omzet. TendenZ heeft de juiste kennis en expertise in huis om jouw bedrijf hierin optimaal te ondersteunen. Wij zorgen er namelijk voor dat onze klanten het Act! CRM-systeem optimaal inzetten zodat het wezenlijk bijdraagt aan de groei van de organisatie. Meer weten over TendenZ? Neem dan een kijkje op deze pagina.
Act! biedt een duidelijke en veelzijdige CRM met ingebouwde mogelijkheden voor Marketing Automation. Met Act! CRM & Marketing Automation in één blijf je op de hoogte van je klanttrajecten en aankooppatronen en kan je deze inzichten gebruiken om marketing- en verkoopstrategieën te ontwikkelen.
Boost jouw bedrijfsprocessen met Act! CRM en Marketing Automation.
Probeer gratis©2023 TendenZ BV
All rights reserved. Act!, and the Act! product and service names mentioned herein are registered trademarks or trademarks of ACT! LLC, or its affiliated entities. All other trademarks are property of their respective owners.