Het opbouwen van relaties met klanten is tegenwoordig essentieel voor midden- en kleine bedrijven (MKB). De verwachtingen van de klant zijn verschoven van eerlijke prijzen en kwaliteitsservice naar gepersonaliseerde interacties, proactieve service en een psychologische ervaring via meerdere kanalen.
CRM-software (Customer Relationship Management) helpt kleine bedrijven bij het beheren van interacties met potentiële en bestaande klanten om een consistente en gepersonaliseerde ervaring te bieden. Het mooie van CRM is dat het zo kan worden aangepast dat het perfect past in de workflow van elk bedrijf. Met zijn vele functies kan het veel meer voor jouw bedrijf doen dan eenvoudige spreadsheets. Hieronder bespreken we op welke manieren kleine bedrijven CRM gebruiken en waarom jij ook moet upgraden.
CRM slaat opdrachtgever- en klantinformatie op, zoals de aankoopgeschiedenis, specifieke contactgegevens zoals verjaardagen en jubilea, financiële demografische gegevens en aankoopvoorkeuren. Het biedt een uitgebreid beeld van jouw klanten, zodat je boeiende en consistente interacties kunt onderhouden met je klanten.
Jouw klantenbestand is een van je grootste troeven en verdient daarom ook veel aandacht. Indien correct geïmplementeerd, kan het rendement op investering (ROI) van CRM-software meer dan 245 procent bedragen. Maar, het beheren van opdrachtgever- en klantgegevens kan een uitdaging zijn naarmate bedrijven groeien. Meer inkomsten gaan namelijk gepaard met meer kopers om te beheren.
Gelukkig kan CRM worden opgeschaald naarmate je bedrijf groeit. Hierdoor wordt het gemakkelijker om gegevens te beheren en met klanten in contact te komen, dit zorgt voor een persoonlijk tintje dat merkloyaliteit stimuleert en kopers in grote fans verandert. Met CRM-software kun je een langdurige relatie met klanten opbouwen, omdat je alles over hun gedrag en behoeften kunt leren en een naadloze klantervaring kunt bieden. Betrokken en tevreden klanten zullen ook eerder terugkomen en jouw producten en diensten aanbevelen aan vrienden en familie.
Spoiler alert: je zult merken dat het juiste CRM-systeem het runnen van een bedrijf veel gemakkelijker maakt. Hieronder lees je hoe het jouw bedrijf kan kan helpen.
Aangezien CRM-software helpt bij het vastleggen van alle klantinteracties en het organiseren van de gegevens, kun je hun ervaring aanpassen en meer ondersteuning bieden. Je komt erachter wat hun voorkeuren zijn, maar ook wat eventuele punten waren waarbij ze vastliepen en eerdere aankopen die ze hebben gedaan.
Door zoveel mogelijk over je klanten te weten te komen, kun je op problemen anticiperen voordat ze zich voordoen. Dit zorgt ervoor dat je eventuele problemen kunt oplossen voordat ze een negatieve invloed hebben op de ervaring van de koper.
CRM-oplossingen bieden eigenaren van kleine bedrijven en verkopers de tools die ze nodig hebben om potentiële klanten te identificeren, hun omzet te verhogen en te groeien. Met de juiste software kan je alle communicatie op één plek beheren. Dit zorgt ervoor dat je meer gegevens kunt beheren, de verkoopproductiviteit kunt verbeteren en effectief kunt schalen.
Om de verkoop en omzet te verhogen, moet je klantgegevens analyseren. Dat kan ronduit frustrerend zijn als de informatie die je nodig hebt zich op meerdere plaatsen bevindt. De beste CRM voor een klein bedrijf kan worden geïntegreerd met software die je al gebruikt, zoals Quick Books of Calendly. Hierbij verzamel je gegevens van deze contactpunten en help je de klantinformatie op één plek op te slaan en te analyseren.
De juiste CRM help je om weloverwogen beslissingen te nemen met op maat gemaakte dashboards en rapporten die nauwkeurige en zinvolle gegevens en inzichten bieden. Je hoeft je geen zorgen te maken over misrekeningen of foutieve gegevens, want de software doet de analyse voor jou. Bovendien kan je het dashboard aan jouw behoeften aanpassen en regelmatige rapporten automatiseren om meer inzicht te krijgen.
De COVID-19-pandemie heeft de manier waarop we zakendoen voorgoed veranderd. Veel kleine bedrijven hebben nu werknemers die op afstand werken. CRM-functies helpen teamleden te communiceren en samen te werken in één dashboard met de informatie die ze nodig hebben op een centrale locatie.
De beste CRM-oplossingen kunnen worden geïntegreerd met Marketing Automation en/of een krachtige marketingtool waarmee je kostenefficiëntie, maar ook op elkaar afgestemde verkoop- en marketingstrategieën kan creëren om ervoor te zorgen dat jouw marketingteam aan de behoeften van je klanten kan voldoen.
Marketing Automation zorgt ervoor dat je op vooraf geplande tijden geautomatiseerde berichten kan versturen naar je leads en klanten. Maar, ook kan je hiermee online promoties, bedrijfsaankondigingen, nieuwe content en nuttige bronnen delen die allemaal de merkherkenning klantbehoud kunnen verbeteren. Bovendien kan je met marketingautomatisering gemakkelijk klanten segmenteren, zodat ze alleen de promoties zien die voor hen relevant zijn. Daarnaast kan je gemakkelijk meten welke meer geld op leveren dan de anderen.
Gelukkig zijn er verschillende alles-in-één-kosteneffectieve softwareplatforms voor CRM en e-mailmarketing die voorzien in de behoeften van veel kleine bedrijven. Hun gecombineerde, krachtige functionaliteit maakt de implementatie ervan een waardevolle investering voor kleine bedrijven van vandaag de dag.
Maar, CRM voor kleine bedrijven is veel meer dan een systeem om gegevens op te slaan. Het kan ook helpen om je leads te kwalificeren voor een effectiever verkoopproces. Deze software kan je ook automatisch vragen om op het juiste moment deel te nemen aan de markt om ervoor te zorgen dat marketingcampagnes succesvol zijn.
Eigenaren van kleine bedrijven gebruiken momenteel CRM-software om hun processen, klantbetrokkenheid en prognoses op verschillende manieren te stroomlijnen, waaronder:
Deze kernfuncties helpen je om jouw klanten beter te ondersteunen, effectief te communiceren als een team en proactiever te zijn bij het oplossen van problemen om klanten de best mogelijke ervaring te bieden.
Een CRM-systeem kan jouw kleine onderneming helpen bij het organiseren en analyseren van de enorme hoeveelheid gegevens die je gebruikt om de conversieratio's te verbeteren, workflows en processen te stroomlijnen en de marketingstrategieën te verfijnen. Beschouw een CRM-systeem als je beste medewerker om verspilde tijd te voorkomen.
Zodra je besluit dat het tijd is om in CRM te investeren, is het kiezen van het juiste systeem voor jouw kleine bedrijf van cruciaal belang voor een stabiele bedrijfsgroei en schaalbaarheid. De juiste software integreert klantenservice, verkoop en marketing allemaal op één plek. Veelvoorkomende handige functies zijn onder andere:
Hier zijn enkele vragen die je jezelf kunt stellen om te bepalen welke CRM het beste bij jouw bedrijf past:
Met CRM-software kunnen eigenaren van kleine bedrijven efficiënter werken en meer doen met minder middelen en werknemers. Met de juiste functies ben je klaar voor succes, verhoogt je je inkomen en laat je jouw bedrijf groeien.
Met intelligente data-analyse beschik je over alle informatie die je nodig hebt om slimme marketingbeslissingen te nemen, de klantervaring op maat te maken en merkbekendheid op te bouwen.
Boost jouw bedrijfsprocessen met Act! CRM en Marketing Automation.
Probeer gratis©2023 TendenZ BV
All rights reserved. Act!, and the Act! product and service names mentioned herein are registered trademarks or trademarks of ACT! LLC, or its affiliated entities. All other trademarks are property of their respective owners.