« Terug naar blog hoofdpagina

Marketingcampagnes personaliseren met CRM-inzichten

Marketingcampagnes personaliseren met CRM-inzichten

Wist je dat 71 procent van de consumenten verwacht dat bedrijven alle interacties met hun personaliseren? Algemene content is gewoon niet genoeg voor de hedendaagse koper, verkoper of huurder, vooral niet als ze uit veel opties kunnen kiezen. Het is dan ook geen verrassing dat bedrijven die goed personaliseren hogere resultaten boeken dan bedrijven die dat niet doen.

Hoe kan jouw bedrijf dan zijn marketingcampagnes personaliseren? Het begint allemaal met je Customer Relationship Management (CRM) systeem. Hieronder staan tips voor CRM-personalisatie en marketingstrategieën die je kunt gebruiken om te beginnen.

Waarom gepersonaliseerde marketing belangrijk is

Het eenvoudige antwoord: klanten verwachten het.

Bedenk dat er dagelijks meer dan 361 miljard e-mails worden verzonden, waarvan een aanzienlijk deel marketing e-mails zijn. Je kan niet verwachten dat je opvalt in de inbox van je doelgroep met marketingboodschappen van het type 'cookie-cutter'.

Hetzelfde geldt voor sociale media en je website. Door je marketingboodschappen te personaliseren, worden je merk en producten beter herkenbaar voor je publiek. Dit kan een groot verschil maken als het gaat om conversiepercentages.

Datagedreven marketingpersonalisatie zorgt er bovendien voor dat je prospects zich speciaal voelen. Ze zullen het gevoel hebben dat de boodschap speciaal voor hen is gemaakt.

Hoe kunnen inzichten uit CRM-gegevens gepersonaliseerde marketingcampagnes stimuleren?

CRM kan een cruciale rol spelen bij het vormgeven van je marketingaanpak en het stimuleren van personalisatie. Het juiste CRM-systeem verzamelt waardevolle klantgegevens en biedt gedetailleerde analyses over je marketinginspanningen en klantgedrag.

Act! helpt je bijvoorbeeld om de verkoop-, marketing- en bedrijfsstatistieken in realtime te volgen op het ingebouwde, aanpasbare dashboard.

Deze inzichten kunnen je een beeld geven in waar je marketingcampagnes naartoe gaan. Verder weet je hoe je het doet in elke fase van je funnel. Vervolgens kan je jouw aanpak bijstellen om betere resultaten te behalen.

Hoe CRM-inzichten gebruikt kunnen worden om je marketingcampagnes te personaliseren

Je hebt toegang tot alle soorten CRM-analyses als je de juiste oplossing voor je bedrijf kiest. Lees hier hoe je je CRM kunt gebruiken als een effectief hulpmiddel om je marketing te personaliseren.

Hoe CRM-inzichten gebruikt kunnen worden om je marketingcampagnes te personaliseren

1. Een betere segmentatie van je publiek

De gegevens van je CRM kunnen je helpen om de impact van je campagnes op je publiek te begrijpen. Gegevens over profielen en aankoopgeschiedenis kunnen je inzicht geven in de behoeften van je prospects.

Dit kan je helpen om je klantpersona's gerichter te definiëren. En op basis daarvan kan je jouw segmentatie verbeteren. Deze gerichte segmenten kunnen je helpen om je berichtgeving nog verder te personaliseren, zodat je de juiste diensten of producten kunt aanbevelen aan je prospects en klanten.

2. Automatiseer je marketing 

Met Marketing Automation elimineer je terugkerende taken en optimaliseer je de productiviteit van je marketingteam. Van e-mails tot het publiceren van berichten op sociale media, er is veel dat je kunt automatiseren.

Maar hier komt het echte werk: automatisering helpt ook met personalisering. Als je eenmaal genoeg gegevens hebt over je prospects en klanten via je CRM-software, dan kun je geautomatiseerde campagnes starten waarmee je op grote schaal kunt personaliseren.

Je kunt bijvoorbeeld geautomatiseerde welkomstberichten naar elk segment sturen door workflows aan te maken. Ook kun je prospects meldingen sturen en follow-ups met gepersonaliseerde berichten.

Alles wat je nodig hebt is een CRM zoals Act!, dat e-mail Marketing Automation (en meer!) mogelijk maakt. Van respons gestuurde nurture-campagnes en geautomatiseerde lead scoring tot het automatisch delen van campagnes op sociale media en het bouwen van landingspagina's, je kunt het allemaal doen met andere niveaus van Act! Marketing Automation.

3. Verwijder obstakels uit je funnel

Met een CRM krijg je een gedetailleerd inzicht in je verkooptrechter. Je kunt zien hoeveel prospects van de ene fase naar de andere gaan en welke prospects afhaken.

Deze inzichten kunnen een cruciale rol spelen bij het identificeren van mogelijke obstakels die prospects tegenhouden om verder te komen in je funnel.

Als je bijvoorbeeld merkt dat de meeste van je prospects afhaken net voor de uitvoeringsfase, dan heb je misschien een probleem met het team dat deals sluit. Je kunt dan je aanpak aanpassen om de verkoop of verhuur van je producten of diensten te stimuleren.

Je kunt dit nog verder doorgronden door de analyse van je CRM-gegevens te filteren op individuele doelgroep segmenten. Vervolgens kan je A/B-testen gebruiken om de factoren te identificeren die ervoor zorgen dat je prospects uit de funnel vallen.

Met Act! is het mogelijk om je dashboards te filteren op factoren zoals activiteit types, gebruikers, producten en meer. Je kunt ook specifieke velden toevoegen voor rapportage, en dat maakt het een van de beste crm-systemen voor bedrijven.

3. Verwijder obstakels uit je funnel

4. Gerichte vastgoedsuggesties sturen

Met waardevolle inzichten uit je CRM heb je beter gedefinieerde individuele klantsegmenten. Tegelijkertijd heb je een haarscherpe definitie van je ideale klantprofiel en ken je de voorkeuren, afkeuren en pijnpunten van je klanten door en door.

Hierdoor kun je zeer gerichte marketingcampagnes lanceren die voor hen relevant zijn. Met automatisering kan je dit op grote schaal doen, door gerichte aanbevelingen voor commercieel vastgoed naar elke prospect te sturen op basis van hun eisen en gedrag.

5. Verbeter omnichannel marketing

De hedendaagse klant heeft talloze opties binnen handbereik. Ze kunnen ervoor kiezen om via meerdere kanalen met je bedrijf te communiceren voordat ze een beslissing nemen.

Op het moment dat er zoveel contactmomenten zijn waar je publiek doorheen gaat, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je ze een gestroomlijnde en consistente ervaring biedt. Op die manier voelen ze zich verbonden met je merk, ongeacht het kanaal.

Dit is waar de CRM inzichten uitkomst bieden. Door klantgegevens van meerdere kanalen te analyseren, krijg je een duidelijk beeld van het klanttraject. Je kunt gemakkelijk kansen identificeren om hun ervaring te verbeteren en ervoor zorgen dat ze naadloos van het ene kanaal naar het andere gaan.

Je kunt bijvoorbeeld gepersonaliseerde e-mailcampagnes sturen op basis van de communicatie die klanten hebben met je bedrijf.

Verbeter je personaliseringsmogelijkheden met Act!

CRM is meer dan alleen een centrale database met klantinteracties. Door gebruik te maken van de inzichten die voortkomen uit CRM-analyses, is het mogelijk om je marketing te personaliseren en de klantervaring te verbeteren.


Probeer Act! vandaag nog gratis uit om te zien hoe Act! de groei van jouw bedrijf in kan stimuleren.

Met een platform als Act! krijg je ook toegang tot Marketing Automation wat jouw bedrijf kan helpen gepersonaliseerde ervaringen op schaal te leveren.

Laat je reactie achter

var Tawk_API=Tawk_API||{}, Tawk_LoadStart=new Date(); (function(){ var s1=document.createElement("script"),s0=document.getElementsByTagName("script")[0]; s1.async=true; s1.src='https://embed.tawk.to/593a4b5f4374a471e7c522fe/default'; s1.charset='UTF-8'; s1.setAttribute('crossorigin','*'); s0.parentNode.insertBefore(s1,s0); })();