Klanten en opdrachtgevers zijn het hart en de ziel van ieder bedrijf. Het beheer van die relaties is essentieel voor jouw succes op de lange termijn. Customer Relationship Management (CRM)-software is daarbij een essentiële tool voor het afhandelen van klantinteracties in kleine en middelgrote bedrijven, of het nu gaat om business-to-business (B2B) of business-to-consumer (B2C).
Maar, betekent dat dan ook dat CRM-software op dezelfde manier werkt voor beide soorten doelgroepen? Niet altijd. In feite hebben B2C-bedrijven unieke behoeften in vergelijking met B2B-bedrijven. Het juiste systeem creëert boeiende klantervaringen in plaats van dezelfde oude benadering van marketing.
Wanneer het goed wordt gebruikt, helpt CRM bij B2C om fans voor het leven te creëren, wat meer inkomsten oplevert. Laten we eens kijken naar de verschillende soorten CRM-software en naar de kenmerken en voordelen van de beste CRM-software voor zakelijk B2C-gebruik.
Een CRM-oplossing voor een B2C-bedrijf is software voor klantrelatiebeheer die speciaal ontworpen is voor consumentgerichte bedrijven. Net als B2B-software ondersteunt het de verkoop, het koesteren van leads, marketingactiviteiten en meer. Maar, in tegenstelling tot de B2B-software is de B2C-software gebouwd voor de unieke behoeften van de B2C-bedrijven.
Alle CRM-oplossingen werken niet op dezelfde manier. Sommigen kunnen de grote hoeveelheden gegevens en leads die bij B2C-bedrijven binnenkomen niet aan, en sommigen zijn efficiënter en effectiever dan anderen als het gaat om B2C-activiteiten. Daarom is het belangrijk om het verschil tussen B2C- en B2B-CRM's te begrijpen voordat je de juiste software voor jouw bedrijf kiest.
Er zijn veel verschillende soorten CRM’s en deze werken niet allemaal op dezelfde manier. Sommige CRM’s kunnen namelijk de grote hoeveelheden gegevens en leads die binnen komen niet aan, terwijl sommigen juist wel efficiënt en effectief zijn als het gaat om B2C-activiteiten. Het is daarom erg belangrijk om het verschil tussen de B2C- en B2B-CRM’s duidelijk te hebben, bij het kiezen van de juiste software voor jouw bedrijf.
Verkopen bij een B2B-bedrijf is een heel ander proces dan verkopen bij een B2C-bedrijf. Verkopen aan een B2B-bedrijf is namelijk een lang en gecompliceerde verkoopcyclus, terwijl het B2C-verkoopproces een stuk eenvoudiger is. Daarnaast veranderd de B2C-wereld ook een stuk sneller dan de B2B-wereld.
Bij marketing richting andere bedrijven is het handig om je te concentreren op de logica van de aankoop. Maar, bij consumenten is het beter om een emotionele band te creëren tussen de klant het product of de dienst. Daarnaast verschillen de aankoopbedragen ook aanzienlijk tussen de twee doelgroepen, dus de behoeften aan het CRM-platform verschillen ook.
Leadbeheer werkt ook anders in B2C CRM’s. In tegenstelling tot B2B-bedrijven, die werken op contactniveau beheer waarbij leads het hele bedrijf vertegenwoordigen, behandelen B2C CRM’s vaak elke lead als individu.
Ten slotte gebruiken B2B-bedrijven CRM’s meer voor verkoopbeheer en het bijhouden van prestaties. B2C-bedrijven daarentegen moeten de verkoopactiviteiten en marketing daarentegen allemaal op één plek beheren met een overzicht van de klantreis (de customer journey) in vogelvlucht.
Als je op zoek bent naar de beste CRM voor jouw kleine bedrijf, dan vraag je je misschien af: “Wat zijn de voordelen van een CRM-systeem voor een B2C?” Er zijn veel voordelen van CRM-tools voor B2C-bedrijven, ze kunnen je bedrijf bijvoorbeeld naar een hoger niveau tillen of ze kunnen je omzet verhogen. Hieronder worden een paar belangrijke voordelen genoemd:
CRM’s optimaliseren jouw verkooppijplijnbeheer, zodat jij beslissingen kunt nemen op basis van klantgegevens die tijdens het verkoopproces zijn verzameld. Het is gemakkelijk om de meest gekwalificeerde leads te bepalen op basis van de interacties met jouw bedrijf en het gedrag in het verleden. Dit overkoepelende beeld van de verkooppijplijn kan helpen bij het voorspellen van de groei en de omzet.
Met een CRM kan je alles effectief op één plek organiseren, je workflows stroomlijnen, maar ook samenwerkingen en klantrelatiebeheer eenvoudiger maken. Leden van het verkoopteam hebben altijd en overal toegang tot de verkoopdocumenten, klantinformatie en de bedrijfsmiddelen en -bestanden.
CRM's kunnen nuttige inzichten bieden in het gedrag van klanten, hun pijnpunten identificeren en de ROI van de marketingcampagnes meten.
Het gebruik van een CRM-systeem die geïntegreerd kan worden met Marketing Automation, maakt het gemakkelijk om op emotioneel niveau contact te leggen met leads via e-mailmarketing, maar ook om meer leads om te zetten in kopers en om meer klanten te behouden. Met Marketing Automation kunnen bedrijfseigenaren of marketingteams alle huidige en potentiële klanten eenvoudig segmenteren en targeten met unieke berichten, met behulp van de triggers die je eenmalig automatiseert. AI en geautomatiseerde assistentie helpen je bij het beheren en afstemmen van berichten.
Op het moment dat je begint aan de zoektocht naar de juiste CRM voor jouw B2C-bedrijf, is het handig om de verschillende CRM-functieopties te kennen. Er zijn vijf hoofdtypen CRM-software beschikbaar en veel van deze platforms bevatten een combinatie of in ieder geval de meeste van de onderstaande functies:
De hierboven genoemde CRM’s hebben allemaal hun eigen voordelen. De sleutel is het vinden van de juiste CRM die het beste werkt voor jouw bedrijf en jouw zakelijke behoeften.
De juiste CRM-software kan sales en marketing spannend, maar ook aantrekkelijk maken. Hieronder staan enkele belangrijke functies waar je naar moeten kijken bij het kiezen van een B2C CRM:
Cloudoperaties bieden veel voordelen voor B2C-bedrijven. Dure hardware-installatie en -beheer zijn geen vereisten, omdat ze op externe servers werken. Op Cloud gebaseerde operaties geven teams toegang tot informatie vanaf elk apparaat, waar ze zich ook bevinden. Hierdoor kunnen de meeste compatibiliteitsproblemen worden geëlimineerd.
CRM’s helpen je ook om meerdere marketing- en klantenservicekanalen bij elkaar te brengen in één platform, van sociale media en live chat tot e-mails en telefoonkanalen. Door alles te integreren, kan je schakelen tussen kanalen om uitgebreide ondersteuning te bieden.
De software die je kiest moet ervoor zorgen dat je de leadgeneraties en marketinginspanningen kan beheren, klanten kan volgen tijdens het kooptraject en tijdens de klantreis belangrijke gegevens kan vastleggen. Dit proces zorgt voor een naadloze klantervaring en geeft je team toegang tot relevante informatie.
Het B2C-proces gaat enorm snel, dus wachten tot computers informatie in batch verwerken, betekend dat je niet met de nieuwste gegevens werkt. Met real-time updates kan je de meeste actuele informatie bekijken over waar je klanten zich in het proces bevinden en wat ze nodig hebben.
Wat is de beste CRM-software voor B2C? Het kiezen van de juiste B2C CRM is essentieel voor jouw succes op de lange termijn. Het begint allemaal met het definiëren van je vereisten en budget, van daaruit kan je een lijst maken met leveranciers en deze onderzoeken. De vervolgstap hiervan is het aanvragen van softwaredemo’s.
Ontdek hoe onze alles-in-één CRM-oplossing jou kan helpen bij het beheren van klantrelaties voor jouw B2C-bedrijf.
Boost jouw bedrijfsprocessen met Act! CRM en Marketing Automation.
Probeer gratis©2023 TendenZ BV
All rights reserved. Act!, and the Act! product and service names mentioned herein are registered trademarks or trademarks of ACT! LLC, or its affiliated entities. All other trademarks are property of their respective owners.