« Terug naar blog hoofdpagina
Decoratieve illustratie die een vrouw toont die naar advertenties op sociale media kijkt

Tips voor marketing van jouw start-up of MKB met een klein budget

De laatste jaren zijn niet gemakkelijk geweest voor eigenaars van kleine bedrijven. De pandemie, geopolitieke problemen, verstoringen in de toeleveringsketen, stijgende rentetarieven en hoge inflatie hebben de wereldwijde groei vertraagd. Terwijl de portemonnee strakker wordt getrokken, is marketing belangrijker dan ooit. Toch kunnen de meeste eigenaren van kleine bedrijven zich geen exorbitante reclame- en marketingbudgetten veroorloven. Acht van de tien kleine bedrijven worden gerund door zelfstandige ondernemers, wat betekent dat ze geen speciaal marketingteam hebben.

Desalniettemin, als je een eigenaar bent van een klein bedrijf, is dit het juiste moment om je bedrijf te promoten en te laten groeien. Je moet de juiste marketingcampagnes uitvoeren om nieuwe klanten aan te trekken en duurzame relaties op te bouwen met bestaande klanten. Er zijn tal van goedkope technieken die kunnen helpen bij de marketing van je kleine bedrijf met een budget. De sleutel is om de juiste te vinden voor jouw bedrijf.

In dit artikel gaan we dieper in op een paar betaalbare marketingtips voor kleine bedrijven en starters.

Investeer in inhoud van hoge kwaliteit

Volgens een recent rapport is 71% van de B2B-marketeers van mening dat contentmarketing het afgelopen jaar belangrijker is geworden voor hun organisatie. Zeventig procent van de B2C-marketeers rapporteert hetzelfde.

Dat betekent dat het de hoogste tijd is om je contentmarketingstrategie te gaan plannen (als je dat nog niet hebt gedaan).

Eerst dit: je hebt geen bakken met geld nodig om content van superieure kwaliteit te publiceren. Wat je nodig hebt is een goed begrip van je doelgroep, inclusief hun ambities en problemen.

Verspreid je content vervolgens via verschillende digitale marketingtechnieken, waaronder social media marketing, online influencers en e-mails. Het is ook belangrijk om de best practices voor zoekmachineoptimalisatie (SEO) te begrijpen om je inhoud te optimaliseren met de juiste zoekwoorden zodat deze hoger scoort in de zoekresultaten.

Naast blogberichten kun je ook content in andere formaten publiceren, zoals:

  • E-books
  • Case studies
  • Whitepapers
  • Brancherapporten
  • Infographics

Het is ook een goed idee om bestaande content opnieuw te gebruiken in verschillende formaten om het bereik en de levensduur ervan te maximaliseren. Je kunt bijvoorbeeld een infographic maken met belangrijke gegevens en bevindingen uit een brancherapport.

Start een podcast

Podcasting is een goedkope marketingtactiek die helpt bij het opbouwen van je merkreputatie en thought leadership. Met meer dan 464 miljoen mensen die naar podcasts luisteren in 2023, zijn ze een uitstekende tool voor merkopbouw en marketing.

Een grafiek met wereldwijde podcast-luisteraars. Afbeelding via Insider Intelligence

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, heb je geen dure apparatuur nodig om podcasts te hosten. In plaats daarvan kan je aan de slag met een degelijke microfoon en camera. Het belangrijkste aspect van podcasten is het identificeren van onderwerpen die aanslaan bij je doelmarkt. Interview prominente industrieleiders, collega-podcasters en ondernemers (die geen directe concurrenten zijn) om het bereik van je podcast te vergroten. Promoot de podcast ook op de blog, sociale media en nieuwsbrieven van je bedrijf.

Een goed voorbeeld: de lancering van Dags Hub, een open-source samenwerkingsplatform voor datawetenschap, werd gevolgd door de release van The MLOps Podcast. De podcast behandelt verschillende onderwerpen met betrekking tot het in productie nemen van machine learning-modellen. Dat heeft Dags Hub weer geholpen om een actieve gemeenschap op te bouwen van datawetenschappers, de doelgroep van het platform.

Personaliseer e-mailmarketingcampagnes

E-mailmarketing blijft een van de meest betaalbare marketingideeën voor kleine bedrijven. Het biedt een kanaal om direct te communiceren met bestaande en potentiële klanten en levert een uitstekende ROI.

Het versturen van alledaagse nieuwsbrieven met algemene inhoud, productaanbevelingen en aanbiedingen werkt echter niet meer in 2023. In plaats daarvan moet je jouw e-mailmarketingcampagnes afstemmen op verschillende publiekssegmenten. Dat is cruciaal, aangezien 62% van de consumenten zegt dat een merk zijn loyaliteit zal verliezen als het een onpersoonlijke ervaring levert. Daarom is personalisering een van de meest integrale marketingautomatiseringstrends van 2023. Maar personalisering betekent niet alleen de naam van de ontvanger toevoegen aan de onderwerpregel of e-mailtekst. In plaats daarvan moet je je campagnes aanpassen voor leads en klanten in verschillende stadia van de sales funnel.

Een veelzijdig marketingautomatiseringsplatform zoals Act! komt hier goed van pas. Met Act! kun je gepersonaliseerde e-mails sturen naar klanten op basis van hun interacties met eerdere campagnes. Dit helpt je om elke klant mee te nemen op een uniek aankooptraject dat is afgestemd op zijn behoeften, online activiteit en interesses.

De meeste marketingautomatiseringsplatforms integreren ook met je CRM-systeem (Customer Relationship Management), waardoor personalisering nog eenvoudiger wordt. Met een CRM wordt het eenvoudiger om klantactiviteiten en -gedrag te volgen, waardoor marketingteams meer datagestuurde beslissingen kunnen nemen.

Strategische partnerschappen aangaan

Marketing voor kleine bedrijven kan een uitdaging zijn, maar het hoeft geen eenzame reis te zijn. Je kunt samenwerken met bedrijven in vergelijkbare categorieën (maar geen directe concurrenten) om webinars, virtuele topontmoetingen en andere online evenementen te organiseren. Het is een goedkope marketingtactiek om je bedrijf te promoten bij een nieuw publiek. En het kan de reputatie van je bedrijf als marktleider versterken.

Stel, je bouwt een betalingsplatform voor software-as-a-service (SaaS)-bedrijven. Je kunt samenwerken met bedrijven die cloudhosting, projectbeheer en low-code ontwikkelingsoplossingen aanbieden om een webinar te organiseren over "Hoe B2B SaaS-aanbieders hun winstgevendheid kunnen maximaliseren tijdens een recessie". Elk van je partners zal het evenement promoten in hun netwerken, waardoor jouw merk maximale zichtbaarheid krijgt om je te helpen meer klanten aan te trekken en een sterker merk op te bouwen.

Start een verwijzingsprogramma

Consumenten hebben meer vertrouwen in productaanbevelingen van hun vrienden en familie dan in merkreclamecampagnes. Je kunt dat in je voordeel gebruiken door een doorverwijzingsprogramma te starten.

Afbeelding via Kantar - grafiek met de regionale impact van een doorverwijzingsprogramma. Afbeelding via Kantar

Bied je bestaande klantenkring een stimulans om je product of dienst aan te bevelen bij hun contacten. Je kunt ze korting geven op hun volgende bestelling of een gratis upgrade in ruil voor elke aanmelding.

Een sterk verwijzingsprogramma kan je helpen om klantenloyaliteit te winnen en inkomsten te genereren zonder de kosten voor klantenwerving te verhogen. Een van de meest succesvolle voorbeelden is het doorverwijzingsprogramma van Airbnb, dat het aantal aanmeldingen en online boekingen omhoog hielp schieten.

Bouw aan jouw persoonlijke merk

Het opbouwen van een solide online aanwezigheid en naamsbekendheid is cruciaal voor eigenaren van kleine bedrijven. Het is een goedkoop marketingidee dat autoriteit en geloofwaardigheid creëert en helpt om potentiële klanten, werknemers en investeerders aan te trekken.

Van het delen van inzichtelijke content op LinkedIn tot het spreken op evenementen in de branche, er zijn verschillende manieren om je persoonlijke merk te laten groeien en te promoten. Een andere slimme tactiek is actief betrokken zijn bij de lokale gemeenschap door te doneren aan goede doelen, geldinzamelingsacties te organiseren en lokale netwerkevenementen bij te wonen.

Betaalbare marketing voor kleine bedrijven

Je hebt geen miljoenen dollars nodig om marketingcampagnes succesvol te ontwikkelen en uit te voeren. Er zijn verschillende goedkope marketingtactieken die je kunt gebruiken. Door inhoud van topkwaliteit te publiceren en partnerschappen in de sector aan te gaan, kun je je doelgroep bereiken. Het starten van een verwijzingsprogramma om je bedrijf te laten groeien via mond-tot-mondreclame is ook een goed idee.

Het is ook slim om marketingautomatiseringssoftware, CRM-platforms en andere marketingtools te overwegen om je campagnes te personaliseren en de klantervaring te verbeteren. Een CRM zoals Act! met geïntegreerde automatiseringsfuncties kan je helpen om marketingkosten te verlagen en tegelijkertijd conversies en omzet te verhogen.


Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van Act!?

TendenZ is preferred supplier van Act! CRM en Act! Marketing automation in Nederland en België.


Laat je reactie achter

var Tawk_API=Tawk_API||{}, Tawk_LoadStart=new Date(); (function(){ var s1=document.createElement("script"),s0=document.getElementsByTagName("script")[0]; s1.async=true; s1.src='https://embed.tawk.to/593a4b5f4374a471e7c522fe/default'; s1.charset='UTF-8'; s1.setAttribute('crossorigin','*'); s0.parentNode.insertBefore(s1,s0); })();