« Terug naar blog hoofdpagina

Waarom harde bounces optreden en wat je eraan kunt doen

Waarom harde bounces optreden en wat u eraan kunt doen?

Wanneer je een e-mail verzendt die de e-mailserver van jouw ontvanger niet kan afleveren, stuurt deze een foutreactie terug, een bouncebericht genoemd. Dit bouncebericht bevat meestal een code en beschrijving van de oorzaak van de fout. Op basis van de gebruikte codes en beschrijvingen kunnen bounce-berichten worden geclassificeerd als tijdelijke "zachte" bounces of permanente "harde" bounces. Zachte bounces kunnen bijvoorbeeld worden veroorzaakt door volle mailboxen, DNS-problemen, serverstoringen enz. terwijl de meest voorkomende oorzaak van harde bounces is dat het e-mailadres niet bestaat of is verlopen. Het bericht wordt dus helemaal niet bezorgd, vandaag niet en morgen ook niet.

In wezen is een harde bounce de manier waarop de ontvangende server zegt dat e-mails permanent niet op dat e-mailadres kunnen worden bezorgd: "Ik kan dit niet afleveren, en vraag het alstublieft niet opnieuw". Voortdurende en herhaalde pogingen om naar dat adres te verzenden, kunnen een negatieve invloed hebben op de reputatie van jouw afzender (e-maildomein), of je volledig blokkeren om naar die server te verzenden, afhankelijk van de ernst en de omvang van jouw pogingen (lees: spam). Om dit probleem te voorkomen, moeten harde bounces altijd onmiddellijk aan jouw uitsluitingslijst worden toegevoegd. Het goede nieuws is dat de meest gerenommeerde e-mailservices of aanbieders van Marketing Automation automatisch harde bounces namens jou kunnen tegenhouden.

Waarom bevat mijn lijst e-mailadressen die hard bouncen?

Typefouten komen voor en mensen veranderen van baan of e-mailadres, dus het is normaal dat jouw marketinglijst enkele adressen bevat (minder dan 1% van jouw verzending) die resulteren in een harde bounce. Als je buitensporige (1-5%) of zeer buitensporige (>5%) hoeveelheden harde bounces hebt, geeft dit aan dat je een probleem hebt met je verzendlijst dat moet worden verholpen. Redenen voor buitensporige hoeveelheden harde bounces, van de meest voorkomende tot de meest zeldzame, zijn:

  • Je lijst is niet up-to-date mensen zijn van baan of e-mailadres veranderd.
  • Je hebt jouw uitsluitingslijst niet bijgehouden of geïmporteerd: een veelgemaakte fout bij het migreren van de ene e-mailserviceprovider naar de andere.
  • Jouw prospects verstrekken valse e-mailadressen om een proces of formulier dat je hebt ingesteld, te omzeilen, omdat ze hun contactgegevens niet willen verstrekken (of niet voldoende hiertoe worden gestimuleerd).
  • Je hebt bewust of onbewust adressen op jouw lijst die zijn verkocht, verhuurd, gegenereerd of anderszins verkregen voor gebruik zonder uitdrukkelijke toestemming van de eigenaar van het adres.

Helaas, zelfs als je niet te maken hebt gehad met malafide lijstaanbieders, kan het er voor inboxproviders en antispamnetwerken wel zo uitzien, omdat ze altijd van het ergste uitgaan.

Overmatige harde bounces zijn een duidelijk teken van spam. Je kunt het probleem dus het best direct aanpakken, liefst nog voor je de mails verzendt. Bovendien is de oorzaak van de buitensporige hoeveelheden harde bounces zeer waarschijnlijk ook de oorzaak van spamtrap-hits en spamklachten. Dus ook al is de pijn van de harde bounces misschien al voorbij, de lijst moet nog steeds worden opgeschoond om verdere reputatieschade te voorkomen.

Met Act! CRM en Marketing Automation kun je je lijsten op de juiste manier segmenteren en beheren en je e-mailworkflows automatiseren om de reputatie van jouw afzender te beschermen. Probeer Act! 14 dagen gratis.

07-06-2022

Laat je reactie achter

var Tawk_API=Tawk_API||{}, Tawk_LoadStart=new Date(); (function(){ var s1=document.createElement("script"),s0=document.getElementsByTagName("script")[0]; s1.async=true; s1.src='https://embed.tawk.to/593a4b5f4374a471e7c522fe/default'; s1.charset='UTF-8'; s1.setAttribute('crossorigin','*'); s0.parentNode.insertBefore(s1,s0); })();