Wanneer je een e-mail verzendt die de e-mailserver van jouw ontvanger niet kan afleveren, stuurt deze een foutreactie terug, een bouncebericht genoemd. Dit bouncebericht bevat meestal een code en beschrijving van de oorzaak van de fout. Op basis van de gebruikte codes en beschrijvingen kunnen bounce-berichten worden geclassificeerd als tijdelijke "zachte" bounces of permanente "harde" bounces. Zachte bounces kunnen bijvoorbeeld worden veroorzaakt door volle mailboxen, DNS-problemen, serverstoringen enz. terwijl de meest voorkomende oorzaak van harde bounces is dat het e-mailadres niet bestaat of is verlopen. Het bericht wordt dus helemaal niet bezorgd, vandaag niet en morgen ook niet.
In wezen is een harde bounce de manier waarop de ontvangende server zegt dat e-mails permanent niet op dat e-mailadres kunnen worden bezorgd: "Ik kan dit niet afleveren, en vraag het alstublieft niet opnieuw". Voortdurende en herhaalde pogingen om naar dat adres te verzenden, kunnen een negatieve invloed hebben op de reputatie van jouw afzender (e-maildomein), of je volledig blokkeren om naar die server te verzenden, afhankelijk van de ernst en de omvang van jouw pogingen (lees: spam). Om dit probleem te voorkomen, moeten harde bounces altijd onmiddellijk aan jouw uitsluitingslijst worden toegevoegd. Het goede nieuws is dat de meest gerenommeerde e-mailservices of aanbieders van Marketing Automation automatisch harde bounces namens jou kunnen tegenhouden.
Typefouten komen voor en mensen veranderen van baan of e-mailadres, dus het is normaal dat jouw marketinglijst enkele adressen bevat (minder dan 1% van jouw verzending) die resulteren in een harde bounce. Als je buitensporige (1-5%) of zeer buitensporige (>5%) hoeveelheden harde bounces hebt, geeft dit aan dat je een probleem hebt met je verzendlijst dat moet worden verholpen. Redenen voor buitensporige hoeveelheden harde bounces, van de meest voorkomende tot de meest zeldzame, zijn:
Helaas, zelfs als je niet te maken hebt gehad met malafide lijstaanbieders, kan het er voor inboxproviders en antispamnetwerken wel zo uitzien, omdat ze altijd van het ergste uitgaan.
Overmatige harde bounces zijn een duidelijk teken van spam. Je kunt het probleem dus het best direct aanpakken, liefst nog voor je de mails verzendt. Bovendien is de oorzaak van de buitensporige hoeveelheden harde bounces zeer waarschijnlijk ook de oorzaak van spamtrap-hits en spamklachten. Dus ook al is de pijn van de harde bounces misschien al voorbij, de lijst moet nog steeds worden opgeschoond om verdere reputatieschade te voorkomen.
Met Act! CRM en Marketing Automation kun je je lijsten op de juiste manier segmenteren en beheren en je e-mailworkflows automatiseren om de reputatie van jouw afzender te beschermen. Probeer Act! 14 dagen gratis.
Boost jouw bedrijfsprocessen met Act! CRM en Marketing Automation.
Probeer gratis©2023 TendenZ BV
All rights reserved. Act!, and the Act! product and service names mentioned herein are registered trademarks or trademarks of ACT! LLC, or its affiliated entities. All other trademarks are property of their respective owners.