« Terug naar blog hoofdpagina

Wat is CRM marketing?

CRM marketing

Maakt jouw bedrijf gebruikt van een CRM-systeem én van marketing? De kans is groot dat dit het geval is, maar combineer je deze twee ook al met elkaar? CRM marketing is namelijk de krachtige combinatie tussen CRM én marketing, maar wat is CRM marketing en hoe je dit op de beste manier inzet vertellen we je in deze blog.

De betekenis van CRM marketing

CRM-systemen (Customer Relationship Management) verzamelen en analyseren de gegevens van je klanten die je verzameld en maken het mogelijk om gepersonaliseerde ervaringen te bieden. Marketing is het proces waarbij je als organisatie acties onderneemt om producten of diensten te promoten.

En, CRM marketing is het inzetten van CRM én marketing om een langdurige relatie met de klant op te bouwen en te onderhouden. Door het inzetten van CRM marketing kan je met dankzij gepersonaliseerde communicatie en relevante aanbiedingen de klanttevredenheid- en loyaliteit verbeteren.

Hoe kan je CRM marketing inzetten?

Nu de vraag ‘wat is CRM marketing’ beantwoord is, kijken we op welke verschillende manieren je CRM marketing kan inzetten om je interactie met klanten te verbeteren en op die manier effectievere marketingcampagnes uit te voeren:

Klantsegmentatie

De klantgegevens die je verzameld hebt binnen je CRM-systeem kan je analyseren en inzetten om je klantgroepen te segmenteren. Je kan bijvoorbeeld segmenteren op basis van demografische gegevens, koopgedrag, interesses of voorkeuren. Deze segmentatie stelt je in staat om marketingactiviteiten te ontwikkelen die relevanter zijn voor specifieke doelgroepen.

Gepersonaliseerde communicatie

De klantgegevens die je hebt verzameld kan je ook inzetten om je communicatie te personaliseren. Je kan bijvoorbeeld gepersonaliseerde e-mails of sms-berichten versturen. Deze persoonlijke benadering zorgt voor een verhoogde betrokkenheid en klanttevredenheid.

Ontdek hoe je marketingcampagnes kan personaliseren met CRM inzichten.

Klantloyaliteit

CRM-systemen helpen bij het opbouwen van langdurige relaties door het volgen en analyseren van klantgedrag. Deze gegevens geven je inzicht in de behoeften van je klanten, hiermee kan je strategieën ontwikkelen waarmee je de klantloyaliteit verhoogt. Dit kan bijvoorbeeld met loyaliteitsprogramma’s, het aanmoedigen van herhaal aankopen of door de klantenservice te verbeteren.

Campagnebeheer en analyse

Je kan je CRM-software inzetten om marketingcampagnes in te plannen, uit te voeren en te beheren. Je kan eenvoudig de prestaties van je campagnes inzien en monitoren en na afloop van de campagne kan je analyseren welke campagnes het meest effectief waren. Hierbij kan je bijvoorbeeld kijken naar het conversiepercentage, de ROI (Return On Investment) of de klantbetrokkenheid. Al deze gegevens geven inzichten om de efficiëntie van toekomstige campagnes te optimaliseren.

Integreren met social media kanalen

Klanten verwachten tegenwoordig op ieder kanaal een persoonlijke benadering van bedrijven. Door je CRM-software te integreren met je sociale media kanalen verander je je communicatie van eenrichtingsverkeer (vanuit jouw organisatie) naar tweerichtingsverkeer (interactie met de klant). Passieve klanten veranderen namelijk in een betrokken en actieve gesprekspartner. Je hebt namelijk de mogelijkheid om waardevolle inzichten te verzamelen om je toekomstige content zo effectief mogelijk te maken.

Act! als CRM-systeem

Act! is een krachtig CRM-systeem waarmee je klantgegevens efficiënt kunt verzamelen, analyseren en gebruiken voor gepersonaliseerde marketingcampagnes. Ook is het mogelijk om met Act! gepersonaliseerde communicatie in te zetten via verschillende kanalen zoals e-mail en SMS. Ook kan je met de Marketing Automation functies eenvoudig marketingcampagnes inplannen, uitvoeren en analyseren om waardevolle inzichten te verzamelen voor toekomstige campagnes.

Kortom, met Act! als jouw CRM-systeem breng je jouw CRM marketing naar een nieuw niveau. Benieuwd wat Act! voor jou kan betekenen? Neem dan nu contact met ons op!


Laat je reactie achter

var Tawk_API=Tawk_API||{}, Tawk_LoadStart=new Date(); (function(){ var s1=document.createElement("script"),s0=document.getElementsByTagName("script")[0]; s1.async=true; s1.src='https://embed.tawk.to/593a4b5f4374a471e7c522fe/default'; s1.charset='UTF-8'; s1.setAttribute('crossorigin','*'); s0.parentNode.insertBefore(s1,s0); })();