« Terug naar blog hoofdpagina

5 manieren waarop marketingautomatisering je bedrijf helpt groeien

5 manieren waarop marketingautomatisering je bedrijf kan helpen groeien

Stel je dit scenario voor: je wilt nieuwe tablets aanschaffen, je voert de benodigde zoektermen in in Google. Eén zoekresultaat brengt je naar een website met nuttige inhoud. Je geeft je contactgegevens op om meer informatie te krijgen. Je wacht tot het bedrijf contact met je opneemt, maar dat gebeurt niet.

Stel je dit herziene scenario eens voor. Je kiest een ander zoekresultaat, andere website en een ander bedrijf. Minuten nadat je je e-mailadres hebt opgegeven, ontvang je een gepersonaliseerde e-mail. Ze bedanken je voor het lezen van hun blog, waarvan ze hopen dat deze je geholpen heeft. Ze vertellen je een beetje over hun bedrijf, bieden wat extra informatie en beloven om alle vragen die je hebt, te beantwoorden.

Welk bedrijf van deze twee maakte een eerste positieve indruk en welk bedrijf liet je koud? Wat is waarschijnlijk jouw keuze voor de aanschaf van de nieuwe tablets? De kans is groot dat je het bedrijf kiest dat reageerde, dat je serieus genoeg nam om je te verwelkomen. Dat is de kracht van marketingautomatisering.

Wat is marketingautomatisering?

In de kern wordt marketingautomatiseringssoftware gebruikt voor het uitvoeren van veel van de taken die normaal door mensen worden uitgevoerd, van e-mailmarketing tot leadkoestering tot CRM (Customer Relationship Management). Wanneer marketingautomatisering effectief wordt benut, kunnen bedrijven sneller reageren op klanten en potentiële klanten, waardoor ze de ondersteuning en begeleiding krijgen die in de loop van de tijd vertrouwen opbouwt.


Is marketingautomatisering een slimme investering?

Bij effectieve uitvoering kan marketingautomatisering bedrijven van elke grootte (inclusief kleine bedrijven) helpen hun belangrijkste marketingdoelen te bereiken en de winstgevendheid te vergroten en dat maakt het een goede investering. Bekijk eens deze statistieken van CMO:

  • Meer dan 90% van 's werelds beste marketeers is het erover eens dat marketingautomatisering "erg belangrijk" is voor hun succes.
  • Bijna 80% van de marketingmanagers zegt dat hun voornaamste reden voor het implementeren van marketing automatisering "omzetgroei" is.
  • Gemiddeld verhoogt marketingautomatisering de verkoopproductiviteit met 14,5%.

Hoe kan marketingautomatisering mijn bedrijf helpen?

Elk bedrijf is natuurlijk anders, maar het leeuwendeel heeft vergelijkbare voordelen, waaronder de volgende 5:

  1. Het maakt je verkoop- en marketingteams productiever: wanneer je verkopers en marketeers geen routinetaken meer hoeven te beheren, kunnen ze zich concentreren op zaken die meer centraal staan in de organisatie, zoals strategische planning op de lange termijn. Anders gezegd, marketingautomatisering laat werknemers doen waarvoor je hen hebt ingehuurd: de belangrijkste doelen bereiken en het bedrijf vooruit helpen.
  2. Het zal je lead nurturing verbeteren: veranderen leads in kopende klanten het draait allemaal om responsiviteit. Maak klanten warm voor je bedrijf. Reageer op hun acties en beantwoord hun vragen snel en efficiënt. Volgens een recente studie van Harvard Business Review, hebben bedrijven die binnen het eerste uur reageren op nieuwe leads, 7x meer kans om die lead te kwalificeren. Marketingautomatisering zorgt voor een snelle reactie en dat betekent een hogere omzet voor jouw bedrijf.
  3. Het verhoogt je inkomsten: zoals hierboven vermeld, is het verhogen van de inkomsten de nummer 1 reden dat 80% van de marketeers het gebruikt. Het is ook de reden dat B2B-marketeers die marketingautomatiseringssoftware implementeren, gemiddeld 20% meer nieuwe verkoopkansen zien.
  4. Het helpt je bestaande klanten te behouden: het kost veel minder om een huidige klant te behouden dan nieuwe klanten te krijgen. Marketingautomatiseringstools (zoals CRM) geven je de data die je nodig hebt om jouw zorgen die bij huidige klanten spelen, effectiever aan te pakken. Diezelfde tools zullen die data ordenen en het voor het team Klantenservice gemakkelijk toegankelijke maken. Hierdoor wordt de kwaliteit van de geleverde service verhoogd en worden de loyaliteit en het vertrouwen vergroot.
  5. Het zal je helpen jouw marketingstrategie te verbeteren: naast dat je bedrijf beter reageert op klanten en leads, kunnen marketingautomatiseringstools je helpen de effectiviteit van je marketingcampagnes te meten. Gewapend met de kennis van welke marketingstrategieën werken en van welke slecht presteren, zal je marketingteam ze continu kunnen verbeteren, en dat zal zorgen voor nog meer omzet.

Kies voor marketingautomatisering

Volgens een recente onderzoek realiseert bijna 50% van de bedrijven die investeren in marketingautomatisering, een rendement op die investering binnen de eerste 2 tot 6 maanden, 76% ervaart die ROI (Return on investment) in de eerste 7 tot 12 maanden. Tegelijkertijd is de beslissing om te investeren in marketingautomatiseringshulpmiddelen (zoals CRM-software), echter een stap die je alleen moet nemen nadat je de voordelen voor jouw bedrijf zorgvuldig hebt afgewogen, idealiter na overleg met een marktleider die je kan begeleiden naar de beste oplossing voor jouw bedrijf.


Act! proberen?

Wil je meer te weten komen over hoe het Act! platform je bedrijf kan helpen de verkoop te stimuleren, de winstgevendheid te vergroten en verder te groeien, start dan vandaag nog met je gratis proefperiode!

03-02-2022

Laat je reactie achter

var Tawk_API=Tawk_API||{}, Tawk_LoadStart=new Date(); (function(){ var s1=document.createElement("script"),s0=document.getElementsByTagName("script")[0]; s1.async=true; s1.src='https://embed.tawk.to/593a4b5f4374a471e7c522fe/default'; s1.charset='UTF-8'; s1.setAttribute('crossorigin','*'); s0.parentNode.insertBefore(s1,s0); })();