« Terug naar blog hoofdpagina

5 voordelen van een CRM-systeem

Customer Relationship Management-software, ook bekend als CRM, is een systeem waarmee bedrijven hun interacties met huidige en potentiële klanten kunnen beheren. Het doel is deze relaties te verbeteren door de klantinformatie en -geschiedenis te verzamelen, organiseren en beheren, met name gericht op klantenbehoud en het stimuleren van omzetgroei. Een CRM-systeem ondersteunt de CRM-bedrijfsstrategie. Het implementeren van een CRM-strategie is voordelig voor zowel kleine als grote bedrijven om groei te stimuleren en de communicatie met je klanten te verbeteren. Hieronder hebben wij de vijf belangrijkste voordelen van een CRM-systeem voor je benoemd.

1. Verbetert de klantervaring

Vind alle relevante informatie over je klanten en prospects in één toegankelijk CRM-systeem, inclusief eerdere gesprekken, aankopen, voorkeuren, documenten en andere, voor jou relevante informatie. Dit betekent dat de medewerkers binnen jouw bedrijf de behoeften van een klant op basis van deze gegevens kunnen begrijpen en hierop veel effectiever kunnen inspringen. CRM-systemen bevorderen een meer klantgerichte ervaring en maken het eenvoudiger die te bieden. Het is belangrijk dat de klant het gevoel heeft dat je hem kent, dat je weet wat er speelt en wat zijn voorkeuren zijn.

2. Maakt het verhogen van de klanttransactiewaarde mogelijk

Met behulp van een CRM-systeem kunnen je verkopers veel eenvoudiger up-selling en cross-selling toepassen op basis van eerdere aankooppatronen, voorkeuren en behoeften. Deze gegevens worden opgeslagen in het CRM-systeem en zorgen voor een gerichte marketing en promotieactiviteiten richting je klanten. Hierdoor wordt de verkoop gemaximaliseerd.

3. Zorgt voor meer efficiëntie tussen je medewerkers en afdelingen

Met behulp van een CRM-systeem kunnen je medewerkers en afdelingen klantgegevens delen. Dit maakt gestroomlijnde processen en informatiestromen mogelijk. Het zorgt ervoor dat niet elke medewerker of afdeling zijn eigen klanteninformatie en databestand heeft, maar dat deze worden gedeeld en helpen de winstgevendheid van het bedrijf te verhogen door de productiviteit te verhogen. Verkoop-, klantenservice- en financiële teams kunnen hierdoor allemaal een centraal, gedeeld beeld van de klantinformatie en interacties hebben.

Een CRM-systeem bevordert ook een positieve teamcultuur. Het verbetert de communicatie als individuen en afdelingen informatie delen, samenwerken en inzicht krijgen in andere afdelingen binnen het bedrijf.

4. Optimaliseert marketing

Door het vastleggen van de behoeften en het gedrag van klanten kun je ook hun behoeften begrijpen en daarop gerichte marketing toepassen. Met een CRM-systeem kun je zien welke klantsegmenten winstgevender zijn, zodat je bijvoorbeeld vergelijkbare potentiële doelgroepen kunt targeten. Dit zal je helpen het hoogste rendement uit je marketingactiviteiten te halen en beslissingen te kunnen nemen op wie je je richt en wanneer.

Je gegevens hebben bijvoorbeeld aangetoond dat klanten in een regio een bepaald product hebben besteld. Je onderzoekt dit en het blijkt dat dit te danken is aan hun bouwcode. Hierdoor kun je deze regio nu targeten met een specifieke marketingcampagne met dat product. Klik hier voor meer informatie over gerichte e-mailmarketingcampagnes. Ook MailChimp waarmee Act! CRM volledig mee integreert, is een gerenommeerd en veelgebruikte marketingtool.

5. Verbetert data-analyse en rapportages

Met realtime gegevens kun je zien welke leads zijn binnengekomen, welke mogelijke deals er nog in de pijplijn zitten en welke er verloren en gewonnen zijn. Een CRM-systeem geeft bijvoorbeeld ook informatie over wanneer een lead een klant is geworden. Met alle relatie- en procesgegevens beschikbaar in één systeem kan het bedrijf weloverwogen beslissingen nemen en met meer flexibiliteit werken. De CRM-rapportage geeft je o.a. inzicht in de verwachte omzet voor het komende kwartaal om effectiever te plannen. Standaard biedt een goed CRM-systeem al veel mogelijkheden voor het genereren van rapportages en dashboards waarmee je gericht kunt sturen. Wil je een stap verder, dan heb je veel mogelijkheden met Business Intelligence (BI). Geïnteresseerd in meer informatie over hoe Business Intelligence jouw bedrijf kan helpen groeien? Klik dan hier.

Ben jij klaar voor een CRM-systeem?

Act! CRM heeft zich al meer dan dertig jaar bewezen. Het is de keuze voor ondernemers, sales- & marketingteams en het midden- en kleinbedrijf. Act! heeft geholpen de CRM-categorie op te zetten en is sindsdien de voorloper geweest van innovaties en verbeteringen voor de klant. Wist je dat Act! inmiddels meer dan zes miljoen gebruikers in meer dan honderd landen heeft? Dit geeft wel aan dat je dus te maken hebt met een populair en veelgebruikt CRM-systeem.

Hoewel Act! gemakkelijk is om te leren en zeer eenvoudig aanpasbaar aan jouw behoeften, zijn wij van TendenZ er voor je met technische ondersteuning, CRM-advies, digitale handleidingen en een team van Act! gecertificeerde consultants wanneer je deze nodig hebt. Kijk gerust eens op https://www.tendenz.nl/waarom-act!/.

Ter afsluiting

Er is geen andere manier om het te zeggen: CRM-systemen zijn noodzakelijk. Als je echter niet voldoende nadenkt voordat je er één kiest, kun je spijt krijgen van je beslissing en loop je de vele voordelen van een CRM-systeem mis. Wanneer je echter niet toestaat dat de hierboven genoemde misvattingen je oordeel vertroebelen, zou het in orde moeten komen. Om je te helpen bij het kiezen van een passend CRM-systeem, hebben wij de gratis te downloaden gids “Hoe kies je de beste CRM software voor je bedrijf”.

26-04-2022

Laat je reactie achter

var Tawk_API=Tawk_API||{}, Tawk_LoadStart=new Date(); (function(){ var s1=document.createElement("script"),s0=document.getElementsByTagName("script")[0]; s1.async=true; s1.src='https://embed.tawk.to/593a4b5f4374a471e7c522fe/default'; s1.charset='UTF-8'; s1.setAttribute('crossorigin','*'); s0.parentNode.insertBefore(s1,s0); })();