Hoe werkt Marketing Automation?

Marketing Automation is niet langer een modewoord waarbij je kan doen alsof je er veel van weet, maar uiteindelijk niet helemaal begrijpt. De verstrekkende voordelen hebben bedrijven van over de hele wereld overtuigd om erin te investeren. Door het automatiseren van repetitieve marketing workflows en taken zoals leadscoring, lead-gebaseerde personalisatie en aankoop aanbevelingen, hebben Marketing Automation-tools bedrijven in staat gesteld de klantervaring te verrijken en de productiviteit te verbeteren.

Maar wat gebeurd er onder de motorkap?

We weten dat Marketing Automation al het vuile werk voor ons doet. Het voorkomt dat wij handmatig onze leads moeten opvolgen en segmenteert het klantenbestand voor ons, maar hoe kan Marketing Automation dit allemaal managen? Wat gebeurt er achter de schermen?

Als je alles wat Marketing Automation voor jou kan betekenen wil opdelen in vijf belangrijke functies, kan je denken aan leadscoring, segmentatie, intelligente profilering, interactietracking en workflow automatisering. Laten we deze functies, één voor één, eens nader bekijken.

Scoren van leads

Waar het om uiteindelijk om draait, is het scoren van leads. Afhankelijk van een lage leadscore of een hoge leadscore, bepaal je waar je je verkoopfocus op richt. Maar wat onderscheidt een goede lead van een slechte?

Uiteindelijk ben jij degene die dit bepaalt. Stel criteria in op basis waarvan je scores aan je leads wilt toewijzen en laat de tool van daaruit de rest doen. Wanneer een potentiële lead bijvoorbeeld uit Groningen (of welke plaats dan ook die voor jou een meerwaarde betekend) komt, geef je ze automatisch een +5. Andere mogelijke statistieken kunnen zijn;

  • Website-activiteit: Op welke pagina besteedt hij/zij de meeste tijd? Succesverhalen? +2, Over ons? +1, Prijzen en productenpagina? +4, Vacatures? -1.
  • Positie binnen het bedrijf: Is hij/zij een aandeelhouder van een opkomende startup of is het een student die onderzoek doet naar verschillende Marketing Automation-tools?

Segmentatie

Massaal e-mails sturen naar je gehele klantenbestand, is iets uit verleden. Tegenwoordig is segmentatie noodzakelijk om uw marketinginspanningen echt tot een goed einde te brengen. Met Marketing Automation--tools kan je klantensegmenten definiëren op basis van elk criterium, variërend van leadscore tot aankoopgeschiedenis tot de fase van de verkooppijplijn. Dit maakt gerichte marketing en maximale klanttevredenheid een realiteit.

Probeer Act! Marketing Automation gratis

Meld je aan voor een gratis 14 dagen proefperiode en ervaar de kracht van CRM en Marketing Automation in één.

Intelligent/progressieve profilering

Wanneer je je drang om informatie over leads te bemachtigen iets te ver doorvoert, loop je het risico de lead helemaal te verliezen. De kunst van data-acquisitie dicteert dat je incrementeel om informatie vraagt; Marketing Automation helpt daarbij. Op je landingspagina, wanneer een klant zich registreert, vraag je bijvoorbeeld alleen om zijn e-mailadres en naam. Dat is uiteindelijke natuurlijk niet genoeg, maar voor nu zou dat even moeten voldoen

Wanneer ze later de uitnodiging voor je Webinar accepteren, voeg je nog een paar velden aan het formulier toe, b.v. leeftijd, beroep en bedrijf enz. en vul je de naam en het e-mailadres automatisch in. Op deze manier leer je langzaam en geleidelijk meer en meer over je prospect door brutale maar effectieve call-to-actions te definiëren. Progressieve profilering maakt het mogelijk prioriteiten aan leads te geven. Het beste deel hiervan is dat het enige dat je hoeft te doen eenmaal call-to-actions definiëren, en de tool houdt de rest bij!

Het volgen van interacties

Marketing Automation oplossingen volgen alle interacties gemaakt door alle klanten, op alle touchpoints. Je kan weten hoeveel tijd een lead op je prijzen en producten pagina heeft doorgebracht en je kan weten welke mensen deze week een winkelwagentje hebben verlaten. Je kan zelfs weten wanneer een ex-klant voor het laatst je website heeft bezocht. Al deze inzichten kunnen je marketing- en verkoopteams enorm helpen , en het mooie is dat ze er slechts een paar klikken van verwijderd zijn!

Workflow automatisering

Het laatste stukje van de puzzel is workflow-automatisering. Je hebt informatie verzameld over je leads, scores aan hen toegewezen, hun activiteiten bijgehouden en zelfs gesegmenteerd; nu bepaal je hoe en wanneer je actie onderneemt. Dit is waar de echte automatisering een rol speelt.

Het enige wat je hoeft te doen is denken aan de workflow-logica, gebruik simpele drag-and-drop om een workflow-diagram te maken en druk vervolgens op play. De geautomatiseerde workflow kan alle leads zelfstandig voeden, zonder handmatige tussenkomst. Dit kan onder meer zijn het verzenden van gepersonaliseerde e-mails in verschillende verkoopstadia, het periodiek opvolgen en het doorsturen van hot leads naar verkoopteams (en het weggooien van de hele koude, niet interessante).

Marketing Automation-oplossingen nemen de last van herhaling van je af, zodat je je kan concentreren op wat belangrijker is

Meer informatie over Marketing Automation:

var Tawk_API=Tawk_API||{}, Tawk_LoadStart=new Date(); (function(){ var s1=document.createElement("script"),s0=document.getElementsByTagName("script")[0]; s1.async=true; s1.src='https://embed.tawk.to/593a4b5f4374a471e7c522fe/default'; s1.charset='UTF-8'; s1.setAttribute('crossorigin','*'); s0.parentNode.insertBefore(s1,s0); })();